Reklama

Ceny szaleją, a to dopiero początek zwyżek

W kwietniu w sklepach ceny wzrosły średnio aż 21,8 proc., zdrożały wszystkie analizowane kategorie co nie zdarzyło się dotychczas. Latem mogą wzrosnąć nawet 30 proc.

Publikacja: 12.05.2022 07:42

Ceny szaleją, a to dopiero początek zwyżek

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z cyklicznego badania UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych, wynika, że w kwietniu br. w sklepach było drożej o 21,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Dla porównania w marcu br. średni wzrost cen w sklepach wyniósł 15,6 proc., w lutym – 10 proc. Z kolei w styczniu był na poziomie 17,6 proc. rdr.

Zdrożała każda z 12 obserwowanych kategorii. Po raz kolejny z rzędu największy wzrost odnotowały produkty tłuszczowe – o 51,4 proc. Wśród nich rekordzistą znowu jest olej, który podrożał o 54,9 proc. Kolejne miejsca w rankingu podwyżek zaliczyły takie kategorie, jak inne produkty – 38,2 proc., mięso – 31,2 proc., pieczywo – 28,1 proc., a także warzywa – 22 proc. Natomiast na końcu tabeli znalazły się owoce – 7,8 proc., napoje – 10,9 proc., jak również chemia gospodarcza – 11,4 proc. Do tego eksperci z WSB ostrzegają, że w świetle aktualnych czynników, szczyt podwyżek jest dopiero przed nami i można się go spodziewać w wakacje. Wówczas może sięgnąć nawet 30 proc. rdr.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Handel
Spór UE i USA o oliwki. WTO potrzebowała sześciu lat na decyzję
Handel
Pierwsza taka promocja na Orlenie. Od kiedy i o ile będzie taniej?
Handel
Smyk Holding odwołał publiczną ofertę akcji. Nie wyklucza kolejnego podejścia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Handel
Adidas bez Yeezy: spadek sprzedaży w USA, rekordowe wyniki globalne
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama