Polacy wśród fanów przecenionych ubrań

Sektor offprice czyli sklepy z przecenionymi ubraniami ze starszych kolekcji, w całej Europie warty jest 17 mld euro. Polska jest w gronie liderów z wartością wydatków ok. 0,4 mld euro.

Publikacja: 07.04.2022 15:50

Polacy wśród fanów przecenionych ubrań

Foto: Adobe Stock

Sektor sklepów odzieżowych offprice zawiera wszelkie outlety czy również takie sieci jak TK Maxx i jak podkreśla w specjalnym raporcie firma doradcza McKinsey nawet w latach pandemii rósł w średnim tempie 9 proc. rocznie. W ostatnim roku wzrost wyniósł już 19 proc., a prognozy do 2025 r. zakładają średnioroczne tempo 13 proc. rocznie.

W 2025 r. ma być warty już 27,7 mld euro, najwięcej w Wielkiej Brytanii 5,6 mld euro. Polska obok Holandii to dotąd najszybciej rosnący rynek z taką ofertą, a jego wartość w 2025 r. ma sięgnąć w naszym kraju 0,7 mld euro.

Analitycy firmy podają, że  na całym rynku mody sektor wyróżnia się z kilku powodów, a obniżona cena w coraz większym stopniu jest motorem wzrostu. Rynek rozwijał się szybciej niż cała branża przed pandemią, w początkowych fazach doświadczyła mniej wyraźnego spadku i ma rosnąć pięciokrotnie szybciej niż cały segment cenowy od 2025 do 2030 r. McKinsey  podaje, że obniżona cena lepiej nadaje się do zakupów online w porównaniu z całym rynkiem modowym — dzięki czemu jest dobrze przygotowana do zdobywania rosnącego odsetka kupujących online. Dodatkowo zrównoważony rozwój to coraz większy obszar zainteresowania zarówno konsumentów, jak i marek. Zawsze będzie nadmiar zapasów ubrań, więc marki muszą zarabiać na pozbywaniu się ich w zrównoważony sposób, a offprice im na to pozwala.

Marki, które z powodzeniem poruszają się po rynku offprice, będą mogły rosnąć razem z nim, jednocześnie wzmacniając swoją pozycję wśród konsumentów.

Zgodnie z modelem rynkowym McKinsey, łączne przychody branży modowej Unii Europejskiej wyniosły w 2021 r. 368 mld euro, a segment off-price wyniósł 11 procent. Przewidując, że udział ten wzrośnie do 12 proc. w 2025 r. ponieważ przewiduje się, że branża powróci do tempa wzrostu 1 proc. rocznie, obniżona cena będzie ważnym i niezawodnym motorem rozwoju sektora w nadchodzących latach.

Segment off-price, na który składają się kategorie midmarket, premium, przystępne cenowo luksusowe i luksusowe, różni się pod wieloma względami od całej unijnej branży modowej, ale jednym z najważniejszych może być jego rozwój w kanale online. Kanał online stanowi około 40 proc. rynku off-price, co stanowi znacznie wyższy udział niż ogólnie rzecz biorąc. W nadchodzącym roku prawie cały wzrost będzie pochodził z kanału online ze względu na jego większą wygodę, prostotę filtrowania i przeglądania oraz szeroki asortyment. Osoby dokonujące zakupów po obniżonej cenie wykazują szczególne zainteresowanie markami średniej wielkości, premium, luksusowymi w przystępnej cenie i luksusowymi markami. Rzeczywiście, te segmenty łącznie odpowiadają za 80 proc. całkowitych wydatków w kanale online off-price, czyli znacznie więcej niż na całym rynku.

Sektor sklepów odzieżowych offprice zawiera wszelkie outlety czy również takie sieci jak TK Maxx i jak podkreśla w specjalnym raporcie firma doradcza McKinsey nawet w latach pandemii rósł w średnim tempie 9 proc. rocznie. W ostatnim roku wzrost wyniósł już 19 proc., a prognozy do 2025 r. zakładają średnioroczne tempo 13 proc. rocznie.

W 2025 r. ma być warty już 27,7 mld euro, najwięcej w Wielkiej Brytanii 5,6 mld euro. Polska obok Holandii to dotąd najszybciej rosnący rynek z taką ofertą, a jego wartość w 2025 r. ma sięgnąć w naszym kraju 0,7 mld euro.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin
Handel
Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie
Handel
Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach
Handel
Oszustwo na pietruszkę. Drogie warzywo zastępowane jest łudząco podobnym zamiennikiem
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Handel
Producent Milki ukarany ponad 1,4 mld zł grzywny przez Unię Europejską
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?