Suplementy diety jemy garściami. Duży wzrost sprzedaży w Polsce

O pół miliarda wzrosły w 2021 r. wydatki Polaków na suplementy diety. Sprawny marketing branży i rosnąca dbałość o zdrowie pobudzą sprzedaż także w tym roku.

Publikacja: 31.01.2022 21:00

Suplementy diety jemy garściami. Duży wzrost sprzedaży w Polsce

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek

Polskie wydatki na suplementy diety zwiększyły się w zeszłym roku do 6,4 mld zł, czyli o 8 proc. w porównaniu z 2020 r. – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej" danych firmy badawczej PMR.

Jak ocenia Monika Stefańczyk, dyrektor działu analiz rynku farmaceutycznego w PMR, do wzrostu rynku suplementów diety w 2021 r. przyczyniło się zwiększenie sprzedaży w kategoriach produktów niezwiązanych bezpośrednio z infekcjami na Covid-19, na które mniej wydawaliśmy w 2020 r. (w tym np. odżywek dla osób aktywnych fizycznie). Jednocześnie nadal rosła sprzedaż produktów na odporność. Kolejnym czynnikiem, który wpłynął na wzrost rynku, były podwyżki cen.

Wysyp nowości

Silnym wsparciem w sprzedaży są wydatki marketingowe branży suplementów diety, która jest jednym z największych reklamodawców w mediach tradycyjnych, na czele z radiem i telewizją, co wynika także z liczby wprowadzanych na rynek nowości. W 2021 r. w rejestrze prowadzonym przez głównego inspektora sanitarnego (GIS) złożono ponad 21,6 tys. powiadomień dotyczących suplementów wprowadzanych na polski rynek.

To wprawdzie nieco mniej niż w rekordowym 2020 r., gdy takich powiadomień zarejestrowano prawie 25 tys., ale i tak oznacza to stały napływ nowości wspieranych zwykle działaniami marketingowymi.

Część firm z tej branży może pochwalić się dwucyfrowym wzrostem przychodów w 2021 r. Giełdowa spółka SFD, która prowadzi największy w Polsce sklep internetowy z suplementami i odżywkami, rozwijając też sieć sklepów stacjonarnych, po trzech kwartałach 2021 r. zanotowała 24-proc. wzrost sprzedaży (do 184 mln zł), który wynikał z poszerzenia oferty produktów. W podobnym tempie rósł inny giełdowy gracz na rynku suplementów diety, Master Pharm, który po trzech kwartałach 2021 r. także zwiększył przychody ze sprzedaży o 24 proc., do 53,2 mln zł.

Czytaj więcej

Zmasowane kontrole cen w sklepach. „Czegoś takiego jeszcze nie było”

– Ostanie dwa lata to całkowita zmiana w podejściu Polaków do tematu profilaktyki zdrowotnej, której częścią jest suplementacja. W czasie pandemii sięgają po suplementy diety znacznie chętniej niż wcześniej – twierdzi Armand Przygodzki, prezes dystrybutora i producenta suplementów diety Olivit. Firma, która w 2021 r. wprowadziła na rynek własną markę suplementów diety premium, Osavi, chwali się 43-proc. wzrostem sprzedaży (do 34 mln zł).

Na wyniki nie narzeka też nowy gracz, który na rynku suplementów diety pojawił się latem 2021 r., marka 4F Fuel – wprowadzona przez spółkę OTCF, producenta odzieży sportowej. – Od razu nadaliśmy marce 4F Fuel wysokie tempo rozwoju, lokując ją w nie tylko sklepach 4F, sklepie internetowym, ale także w jednej z największych sieci spożywczych, co pozwoliło nam w krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona użytkowników tej kategorii – wyjaśnia Tomasz Jarzębiński, menedżer marketingu 4F Fuel.

Zarzuty NIK

Szybki wzrost branży mogą przyhamować ewentualne plany jej regulacji, do których może skłaniać styczniowy raport Najwyższej Izby Kontroli, zwracający uwagę na problem słabej weryfikacji suplementów diety. Według raportu w latach 2017–2020 GIS poddał analizie zaledwie 11 proc. ze złożonych w tym czasie powiadomień dotyczących wprowadzenia nowych produktów, a weryfikacja części z nich trwała latami. Jak czytamy w raporcie, niektóre postępowania jasno wykazały, że badane suplementy nie spełniają norm i nie powinny być sprzedawane jako środki spożywcze. Duża skala nieprawidłowości dotyczyła sprzedaży internetowej.

Podsumowując wyniki kontroli, NIK oceniła, że dynamicznie rozwijający się od kilku lat rynek suplementów diety jest obszarem słabo rozpoznanym i niedostatecznie uporządkowanym. Uregulowania i usprawnienia wymaga przede wszystkim kwestia rejestracji suplementów diety, nadzoru nad ich wprowadzaniem do obrotu i sprzedażą.

Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Handel jest najbardziej zadłużoną branżą. Powodem wojna sieci dyskontów