Sklepy RTV i AGD stracą ponad 200 mln zł

Zakaz handlu w niedzielę mocno odbije się na branży RTV/AGD. Obroty w sklepach tego typu, ulokowanych w centrach handlowych, spadną na skutek tych przepisów o około 207 mln - szacują eksperci PwC.

Publikacja: 19.12.2016 12:26

Sklepy RTV i AGD stracą ponad 200 mln zł

Foto: Fotorzepa/Rafał Guz

Z raportu firmy doradczej wynika ponadto, że pracę w tym segmencie może stracić ponad 200 osób. Z danych PMR wynika, że wartość polskiego rynku RTV oraz AGD wynosi 22 mld zł. Przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż sprzętu tego segmentu charakteryzują się względnie rozbudowanymi łańcuchami dostaw i wysokimi kosztami organizacji sprzedaży. Z uwagi na wysokość kosztów organizacyjnych nie są prowadzone osobiście przez właścicieli, działając jako spółki z o.o. lub akcyjne. Z tego powodu w przypadku uchwalenia ustawy, handel sprzętem RTV oraz AGD w niedziele będzie niemożliwy. To będzie niezwykle bolesny zakaz, bo udział niedziel w obrotach tego segmentu wynosi ok. 20 proc.

- Badanie przeprowadzone na próbie 320 sklepów wskazuje, że nieco ponad połowa handlu w branży RTV i AGD prowadzona jest w centrach handlowych. Z tego powodu wielkość rynku RTV i AGD w centrach handlowych szacujemy na 8 mld zł. Większość sprzedaży z niedziel rozłoży się na pozostałe dni tygodnia, jednak część odpowiadająca za zakupy kompulsywne zostanie utracona - mówi Mateusz Walewski, starszy ekonomista PwC.

Eksperci zakładają, że w tym segmencie nie przekracza ona 10 proc.

- Z powyższych powodów całkowity spadek sprzedaży RTV i AGD w centrach handlowych szacujemy na ponad 200 mln zł, co oznacza również ubytek pracy dla ponad 200 pracowników - dodaje Walewski.

W dużych obiektach handlowych zakaz handlu poskutkuje całkowitym zamknięciem nieruchomości w niedziele. Pomimo, że pewna część najemców nie zostałaby objęta ustawowym zakazem, czynniki finansowe zdecydują o nieopłacalności prowadzenia przez nich działalności.

- Jak ustaliliśmy, po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele, możliwość działalności przysługiwałaby nie więcej niż 10 proc. sklepów w obiektach handlowych. Oznacza to, że koszty zmienne oraz część kosztów mieszanych ponoszonych w niedziele będzie dzielona na dziesięciokrotnie mniejszą liczbę najemców, co w konsekwencji oznacza ich 6-krotny wzrost - twierdzi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Według niego, wobec wzrostu czynszu i oczekiwanej niższej sprzedaży należy spodziewać się, że najemcy nie zdecydują się na działalność w niedziele. - Galerie i obiekty handlowe pozostaną zamknięte - przekonuje.

Łącznie, na skutek wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, obroty punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych w centrach handlowych spadną o 4,6 mld zł. Będzie to skutkowało spadkiem zatrudnienia o 19 – 20 tys. osób. Bezpośrednie, pochodzące z centrów handlowych straty Skarbu Państwa, wynikające z potencjalnego wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, to około 890 mln zł. Większość (695 mln zł) przypada na niezapłacony podatek VAT.

Z raportu firmy doradczej wynika ponadto, że pracę w tym segmencie może stracić ponad 200 osób. Z danych PMR wynika, że wartość polskiego rynku RTV oraz AGD wynosi 22 mld zł. Przedsiębiorstwa prowadzące sprzedaż sprzętu tego segmentu charakteryzują się względnie rozbudowanymi łańcuchami dostaw i wysokimi kosztami organizacji sprzedaży. Z uwagi na wysokość kosztów organizacyjnych nie są prowadzone osobiście przez właścicieli, działając jako spółki z o.o. lub akcyjne. Z tego powodu w przypadku uchwalenia ustawy, handel sprzętem RTV oraz AGD w niedziele będzie niemożliwy. To będzie niezwykle bolesny zakaz, bo udział niedziel w obrotach tego segmentu wynosi ok. 20 proc.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?