Od listopada, w miarę jak w Rosji rozpędzała się pandemia, Chiny po kolei zamykały przejścia graniczne w prowincjach graniczących z federacją. Mongolia Wewnętrzna, na terenie której znajduje się największe przejście graniczne Zabajkalsk-Mandżuria, ogłosiła wstrzymanie przez wszystkie punkty kontrolne importu żywności przewożonych w samochodach-chłodniach, a także innych produktów.
Resort handlu, nadzoru rynku, zdrowia, bezpieczeństwa publicznego Chin nakazał „nałożyć sankcje prawne” na firmy, które będą importować rosyjskie produkty w okresie obowiązywania zakazu. Wyjątek uczyniono tylko dla zboża i innych „ładunków masowych”.
Firmy transportowe dowiedziały się o nowych ograniczeniach po fakcie. Rosyjskie tiry przechodziły odprawę celną na granicy z Rosją. Po stronie chińskiej ciężarówki z rosyjskimi ciastkami, słodyczami, konserwami, produktami zbożowymi itp., były kierowane do magazynów czasowego składowania.
Czytaj więcej
Poniedziałek był pierwszym dniem handlu na nowej chińskiej giełdzie papierów wartościowych - Beijing Stock Exchange. 60 spośród 81 notowanych na tym rynku spółek urosło podczas sesji. Akcje niektórych z nich zyskiwały prawie 500 procent.
- Pierwsze trudności z importem produktów do ChRL dla przewoźników zaczęły pojawiać się ponad miesiąc temu – mówi Sergej Remizow, szef dalekowschodniego oddziału Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Rosji: chińscy celnicy przyjmowali ładunek, ale jego sprawdzenie może zająć około miesiąca. Restrykcje objęły wszystkie bez wyjątku rosyjskie produkty spożywcze.