Lego usunie stereotypy płciowe ze swoich zabawek. To efekt globalnego badania

Wyniki ankiety wśród dzieci wykazały, że postawy wobec zabawy i przyszłej kariery wciąż są nierówne i restrykcyjne.

Publikacja: 12.10.2021 15:13

Lego usunie stereotypy płciowe ze swoich zabawek. To efekt globalnego badania

Foto: materiały prasowe

Duński koncern Lego poinformował, że będzie pracować nad usunięciem stereotypów płciowych ze swoich zabawek. Globalne badanie zlecone przez firmę wykazało bowiem, że nadal istnieją poważne problemy z nimi związane. Naukowcy wykonujący badanie odkryli, że chłopcy mniej chętnie niż dziewczynki angażowali się w pewne czynności.

Aż 71 procent badanych chłopców obawiało się wyśmiewania w razie zabawy „dziewczęcymi zabawkami”. Ten strach był podzielany przez ich rodziców.

- Rodzice bardziej martwią się, że ich synowie będą nękani niż ich córki za zabawę zabawkami związanymi z inną płcią. Ale chodzi też o to, że zachowania związane z mężczyznami są wyżej cenione społecznie. Dopóki społeczeństwa nie uznają zachowań i czynności zwyczajowo związanych z kobietami za tak samo cenne lub ważne, rodzice i dzieci będą im niechętni – powiedziała cytowana przez „The Guardian” Madeline Di Nonno, dyrektorka naczelna Geena Davis Institute on Gender in Media, który wykonał badania.

Czytaj więcej

Pandemia może poprawić zawodowe szanse kobiet

Z badania wynika, że w czasie gdy rodzice zachęcali synów do uprawiania sportu lub aktywności związanych z naukami ścisłymi, córki były zachęcane do tańca, przebieranek czy pieczenia.

- Te spostrzeżenia podkreślają, jak głęboko zakorzenione są stereotypy płciowe – powiedziała Geena Davis, założycielka instytutu.

Gina Rippon, neurobiolożka i autorka „The Gendered Brain” stwierdziła, że w sposobie zachęt do zabawy istnieje asymetria, gdyż zazwyczaj zachęca się dziewczęta do zabaw „chłopięcych”, a zdecydowanie rzadziej chłopców do zabaw „dziewczęcych”. W badaniu zleconym dla Lego był to problem, gdyż zabawki oferowały „możliwości szkolenia”. Zdaniem neurobiolożki, wniosek z tego płynie taki, że jeżeli dziewczynki nie bawią się klockami czy innymi zabawkami „konstrukcyjnymi”, to nie rozwijają umiejętności przestrzennych, a jeżeli chłopcy nie bawią się lalkami, to tracą umiejętności wychowawcze.

Lego obiecało usunąć stereotypy i uprzedzenia ze swoich zabawek. W ramach działań na rzecz poprawy stanu rzeczy nawiązało na początku 2021 roku współpracę z Instytuem Geeny Davis, który będzie przeprowadzać audyty i doradzać, jak zaradzić uprzedzeniom związanym z płcią i szkodliwym stereotypom.

- Tradycyjnie Lego było dostępne dla większej liczby chłopców, ale produkty takie jak Lego Dots lub Lego City Wildlife Rescue Camp zostały zaprojektowane specjalnie tak, aby spodoba się chłopcom i dziewczętom – powiedziała Julia Goldin, dyrektorka ds. produktu i marketingu w Lego.

Lego zrezygnowało już z podziału płciowego zabawek. W e-sklepie firmy podziały są albo wiekowe albo tematyczne. Firma chce teraz zachęcać dzieci do bawienia się zestawami tradycyjnie postrzeganymi jako zestawy dla drugiej płci.

Duński koncern Lego poinformował, że będzie pracować nad usunięciem stereotypów płciowych ze swoich zabawek. Globalne badanie zlecone przez firmę wykazało bowiem, że nadal istnieją poważne problemy z nimi związane. Naukowcy wykonujący badanie odkryli, że chłopcy mniej chętnie niż dziewczynki angażowali się w pewne czynności.

Aż 71 procent badanych chłopców obawiało się wyśmiewania w razie zabawy „dziewczęcymi zabawkami”. Ten strach był podzielany przez ich rodziców.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu