Duński koncern Lego poinformował, że będzie pracować nad usunięciem stereotypów płciowych ze swoich zabawek. Globalne badanie zlecone przez firmę wykazało bowiem, że nadal istnieją poważne problemy z nimi związane. Naukowcy wykonujący badanie odkryli, że chłopcy mniej chętnie niż dziewczynki angażowali się w pewne czynności.

Aż 71 procent badanych chłopców obawiało się wyśmiewania w razie zabawy „dziewczęcymi zabawkami”. Ten strach był podzielany przez ich rodziców.

- Rodzice bardziej martwią się, że ich synowie będą nękani niż ich córki za zabawę zabawkami związanymi z inną płcią. Ale chodzi też o to, że zachowania związane z mężczyznami są wyżej cenione społecznie. Dopóki społeczeństwa nie uznają zachowań i czynności zwyczajowo związanych z kobietami za tak samo cenne lub ważne, rodzice i dzieci będą im niechętni – powiedziała cytowana przez „The Guardian” Madeline Di Nonno, dyrektorka naczelna Geena Davis Institute on Gender in Media, który wykonał badania.

Czytaj więcej

Pandemia może poprawić zawodowe szanse kobiet

Z badania wynika, że w czasie gdy rodzice zachęcali synów do uprawiania sportu lub aktywności związanych z naukami ścisłymi, córki były zachęcane do tańca, przebieranek czy pieczenia.

- Te spostrzeżenia podkreślają, jak głęboko zakorzenione są stereotypy płciowe – powiedziała Geena Davis, założycielka instytutu.

Gina Rippon, neurobiolożka i autorka „The Gendered Brain” stwierdziła, że w sposobie zachęt do zabawy istnieje asymetria, gdyż zazwyczaj zachęca się dziewczęta do zabaw „chłopięcych”, a zdecydowanie rzadziej chłopców do zabaw „dziewczęcych”. W badaniu zleconym dla Lego był to problem, gdyż zabawki oferowały „możliwości szkolenia”. Zdaniem neurobiolożki, wniosek z tego płynie taki, że jeżeli dziewczynki nie bawią się klockami czy innymi zabawkami „konstrukcyjnymi”, to nie rozwijają umiejętności przestrzennych, a jeżeli chłopcy nie bawią się lalkami, to tracą umiejętności wychowawcze.

Lego obiecało usunąć stereotypy i uprzedzenia ze swoich zabawek. W ramach działań na rzecz poprawy stanu rzeczy nawiązało na początku 2021 roku współpracę z Instytuem Geeny Davis, który będzie przeprowadzać audyty i doradzać, jak zaradzić uprzedzeniom związanym z płcią i szkodliwym stereotypom.

- Tradycyjnie Lego było dostępne dla większej liczby chłopców, ale produkty takie jak Lego Dots lub Lego City Wildlife Rescue Camp zostały zaprojektowane specjalnie tak, aby spodoba się chłopcom i dziewczętom – powiedziała Julia Goldin, dyrektorka ds. produktu i marketingu w Lego.

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

Lego zrezygnowało już z podziału płciowego zabawek. W e-sklepie firmy podziały są albo wiekowe albo tematyczne. Firma chce teraz zachęcać dzieci do bawienia się zestawami tradycyjnie postrzeganymi jako zestawy dla drugiej płci.