Tablety wypadły z łask, ale rośnie popyt na smartwatche

Pandemia wywołała boom na elektronikę użytkową, ale rekordowy popyt na część sprzętów zniknął równie szybko, jak się pojawił.

Publikacja: 02.09.2021 21:00

Tablety wypadły z łask, ale rośnie popyt na smartwatche

Foto: Adobe Stock

Jednym z beneficjentów lockdownów oraz zdalnej nauki i pracy okazały się tablety. Smartfony były zbyt małe, a pecety – za drogie, wybór użytkowników padł więc na elektroniczne tabliczki. W ub. r. ich sprzedaż wystrzeliła, ale renesans urządzeń, które przed pandemią z roku na rok notowały spadki popytu, nie trwał zbyt długo.

Foto: rp.pl

Nadzieją użytkownicy biznesowi

Jak tłumaczy Ishan Dutt, analityk Canalys, pandemia zwiększyła konkurencję o dostęp do wspólnego ekranu w gospodarstwach domowych, a tablety pomagały rozwiązać ten problem, umożliwiając każdemu członkowi rodziny posiadanie własnego urządzenia. Jednak ów efekt się skończył, a rynek nasycił. Jak wynika z najnowszych danych IDC, dostawy tabletów w II kwartale br. spadły po raz pierwszy od początku epidemii koronawirusa. W całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) sprzedano 11,8 mln szt. tych urządzeń, czyli o prawie 2 proc. mniej niż rok wcześniej. O ile uznane marki w tej branży dalej notują wzrost popytu (Lenovo o 58 proc., a Apple o 17 proc.), o tyle mniej znani producenci zanotowali ostre tąpnięcie (spadki sięgnęły ponad 46 proc.).

Generalnie zainteresowanie tabletami wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie (w porównaniu z II kwartałem 2019 r. rynek wzrósł o przeszło 22 proc.), ale analitycy wieszczą dalsze spadki. IDC przewiduje, że w II połowie br. rynek zanurkuje o 11 proc. To efekt m.in. mniejszych zamówień ze strony sektora edukacji.

Eksperci zastrzegają jednak, że wieszczenie krachu dla tej kategorii produktów elektroniki użytkowej byłoby dziś przedwczesne. O ile konsumenci nie są już siłą napędową sprzedaży, o tyle mają się nią stać użytkownicy biznesowi. – Tego typu ultramobilne urządzenia stają się bowiem standardem w branżach związanych z kontaktami z klientami – podkreśla Daniel Goncalves, kierownik ds. badań w IDC.

Nie ma już natomiast śladu po ubiegłorocznym boomie na komputery. W przypadku urządzeń stacjonarnych w II kwartale br. popyt stopniał aż o 26 proc. r./r.

Obaw o popyt nie powinni mieć natomiast producenci smartwatchów. Zainteresowanie takimi sprzętami podczas pandemii było rekordowe, m.in. z uwagi na funkcje kontroli parametrów organizmu, w jakie wyposażone są inteligentne zegarki i opaski. Ale co istotne, ów boom wciąż trwa.

Foto: rp.pl

Apple królem nadgarstków

Jak podaje firma analityczna Counterpoint Research, sprzedaż takich gadżetów na świecie w II kwartale br. skoczyła o 27 proc. Tyle że w tym wypadku – odwrotnie niż miało to miejsce na rynku tabletów – motorem okazały się mniej znane marki. Producenci najtańszych urządzeń tego typu w analizowanym okresie zanotowali niemal 550-proc. wzrosty (chodzi o sprzęty w cenie do 100 dol.). – Pandemia dodatkowo popchnęła konsumentów w kierunku większej dbałości o zdrowie, a funkcje takie jak pomiar saturacji i monitorowanie tętna stają się powszechne w tańszych modelach smartwatchy – tłumaczy Sujeong Lim, senior analyst w CounterPoint.

Ekspert wskazuje, że liderem w branży pozostaje Apple (jego udziały stopniały jednak z 30 do 28 proc.) – z zegarków z logo nadgryzionego jabłka korzysta już przeszło 100 mln osób (przy czym ponad połowa z nich znajduje się w Stanach Zjednoczonych). Ale dynamicznie rośnie znaczenie Samsunga i brandu Garmin (ich sprzedaż skoczyła odpowiednio o 43 i 62 proc.).

Stabilnie rośnie natomiast popyt na smartfony. IDC prognozuje, iż globalne dostawy tych urządzeń wzrosną w całym 2021 r. o ponad 7 proc., zaś w latach 2022 i 2023 dynamika ta skurczy się do ok. 3,5 proc. Eksperci wskazują, że producenci w tej kategorii sprzętów są znacznie lepiej przygotowani na problemy z deficytem podzespołów, który uderzył m.in. w rynek pecetów.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł