Sprzedaż elektroniki dalej spada

Ten rok był dla branży słaby, kolejny wcale nie zapowiada się lepiej. Jednak kilka kategorii produktów nadal zyskuje.

Publikacja: 18.12.2014 10:17

Kilka lat temu sprzedaż sprzętu elektronicznego rosła po kilkanaście procent rocznie. W 2014 r. jedn

Kilka lat temu sprzedaż sprzętu elektronicznego rosła po kilkanaście procent rocznie. W 2014 r. jednak spada o 1,9 proc., do 19,2 mld zł.

Foto: Bloomberg

Kilka lat temu sprzedaż sprzętu elektronicznego rosła po kilkanaście procent rocznie. W 2014 r. jednak spada o 1,9 proc., do 19,2 mld zł. Według danych Euromonitor International przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej" w 2015 r. spadek będzie jeszcze większy i sięgnie 3,1 proc.

Rynek jest w dołku, co widać także po spadającej liczbie stacjonarnych sklepów, których rocznie znika co najmniej kilkadziesiąt. – W pierwszej połowie roku rynek kurczył się głównie z powodu spadku sprzedaży telewizorów oraz laptopów – mówi Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding. – W drugiej połowie rynek nieznacznie się poprawił, przede wszystkim dzięki dużej dynamice wzrostu sprzedaży smartfonów, gdzie widoczny jest trend przenoszenia zakupów od operatorów do sklepów z elektroniką. Systematycznie rosła też sprzedaż AGD – dodaje szef Media Saturn Holding.

Spółka prowadząca sieci Media Markt i Saturn uruchomiła drugi sklep nowego już formatu, czyli Saturn Connect w Bonarce w Krakowie. Podaje również, że jej obroty wzrosły, udziały rynkowe też.

Sieci rosną, ale sklepów niezależnych ubywa. Powodem są wciąż spadające ceny będące efektem ogromnej konkurencji zarówno producentów, jak i sprzedawców. Powiększa się udział rynkowy sklepów internetowych, które z tradycyjnymi placówkami walczą głównie cenami, choć również większym wyborem.

Z danych firmy Gfk wynika, że są już kategorie produktów, w których udział sprzedaży internetowej sięga nawet 30 proc. Są to tablety i wszelkie rodzaje komputerów, ale również sprzęt biurowy. Można się spodziewać dalszego wzrostu udziału e-handlu w obrotach, choć akurat sprzęt elektroniczny jest od dawna liderem pod względem wartości e-zakupów.

Reklama
Reklama

Media Expert podaje, że jej e-sklep w obecnym okresie notuje obroty 130 proc. wyższe niż rok temu. Nieco ponad połowa klientów tam kupujących korzysta z opcji odbioru towaru w sklepach. – W ciągu roku zwiększyliśmy liczbę sklepów o 77, mamy ich 316. Ponadto ponad 50 punktów zostało wyremontowanych lub zrewitalizowanych. Dynamikę wzrostu chcemy podtrzymać również w przyszłym roku – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Sieci wciąż się rozwijają. – Otworzyliśmy w ciągu roku 15 nowych sklepów, jesteśmy obecni w 130 miastach Polski – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD. – We wrześniu uruchomiliśmy w Lublinie Contact Center, gdzie nasi pracownicy kontaktują się z klientami nie tylko telefonicznie, ale też za pomocą czatów, maili i komunikatorów umożliwiających kompleksowe doradztwo i obsługę.

Są jednak kategorie produktów, których sprzedaż rośnie. Jak podaje firma Asus, w 2014 r. hitami były urządzenia hybrydowe łączące możliwości notebooka i tabletu. – W 2014 r. sprzedaliśmy na polskim rynku 320 tys. notebooków oraz łącznie ok. 8 tys. desktopów i komputerów typu all-in-one – mówi Szymon Winciorek, business development manager w ASUS Polska.

W kolejnych kwartałach firma spodziewa się wzrostów sprzedaży w kategoriach all-in-one oraz tzw. komputerów hybrydowych. Przykładem może tu być świetnie przyjęty na polskim rynku ASUS Transformer Book T100, T 200 i T300 Chi. – Notebooki powtórzą zapewne dobry wynik z 2014 r., w przypadku desktopów spodziewamy się spadków – dodaje Szymon Winciorek.

Firma szacuje, że w 2014 roku Polacy kupili 1,8 mln notebooków, 470 tys. desktopów i 39 tys. modeli  all-in-one. Szanse widać także na rynku telewizorów, których sprzedaż spada.

Klienci przekonują się jednak do modeli w technologii Ultra HD – w ślad za znacznym spadkiem cen wzrosła sprzedaż.

Reklama
Reklama

– Widzimy szczególnie wzrost sprzedaży telewizorów o większych przekątnych, czyli 50 cali i więcej – mówi Piotr Papaj, rzecznik prasowy Sony Europe. – Jeszcze rok temu udział wartościowy takich telewizorów oscylował poniżej 1 proc. Obecnie to już ponad 10 proc.

Kilka lat temu sprzedaż sprzętu elektronicznego rosła po kilkanaście procent rocznie. W 2014 r. jednak spada o 1,9 proc., do 19,2 mld zł. Według danych Euromonitor International przygotowanych specjalnie dla „Rzeczpospolitej" w 2015 r. spadek będzie jeszcze większy i sięgnie 3,1 proc.

Rynek jest w dołku, co widać także po spadającej liczbie stacjonarnych sklepów, których rocznie znika co najmniej kilkadziesiąt. – W pierwszej połowie roku rynek kurczył się głównie z powodu spadku sprzedaży telewizorów oraz laptopów – mówi Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding. – W drugiej połowie rynek nieznacznie się poprawił, przede wszystkim dzięki dużej dynamice wzrostu sprzedaży smartfonów, gdzie widoczny jest trend przenoszenia zakupów od operatorów do sklepów z elektroniką. Systematycznie rosła też sprzedaż AGD – dodaje szef Media Saturn Holding.

Reklama
Handel
Kazachstan zablokował rosyjski import. Paraliż ruchu na granicy z Rosją
Handel
Rosyjski sąd znacjonalizował i przekazał państwu aktywa amerykańskiej firmy spożywczej
Handel
Handlowa wojna Kremla z Azerbejdżanem. Od importu owoców po działalność szpiegowską
Handel
Legendarny producent jeansów nie boi się ceł Trumpa. Levi Strauss ma zapasy na pół roku
Handel
Trump grozi Kanadzie 35-procentowym cłem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama