Choć wszystkie prognozy wskazywały, iż Polacy na świętach nie zamierzają oszczędzać, to może się okazać, że sprzedaż w grudniu rozczaruje. Z badania Experian FootFall wynika, że we wszystkich grudniowych tygodniach liczba wizyt w centrach handlowych spadła. Najgorszy był tydzień rozpoczynający się 22 grudnia, kiedy to w ujęciu rocznym spadek liczby wizyt wyniósł 18,9 proc., a w porównaniu z tygodniem wcześniejszym aż 43,4 proc.
Dane są zaskakujące, bo w ostatnich dniach przed świętami sklepy zazwyczaj pękały w szwach, ponieważ duża grupa konsumentów wciąż zostawia zrobienie zakupów na ostatnią chwilę.
Ogółem według badania Experian FootFall w 2014 r. w centrach handlowych było o 10,3 proc. mniej kupujących niż rok wcześniej. Po listopadzie spadek wynosił 5 proc. i wszyscy się spodziewali, że sezon świąteczny przyniesie skokową poprawę.
Stało się inaczej, co jednak nie musi oznaczać, iż handel w tym kluczowym dla rocznych wyników miesiącu zanotował spadek sprzedaży. Większość firm teraz nie chce się na temat wyników miesięcznych wypowiadać, ponieważ – ich zdaniem – jest za wcześnie.
– Tajemnicą nie jest, że coraz większa część obrotów odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych do których przechodzą klienci z tradycyjnych placówek – mówi prezes dużej sieci handlowej.