Spadek liczby klientów w grudniu

Nie ma jeszcze danych o sprzedaży w grudniu, ale wiadomo już, że klientów w centrach handlowych ubyło.

Publikacja: 23.01.2015 10:47

We wszystkie grudniowe tygodnie w centrach handlowych było mniej klientów niż w tym okresie 2013 r.

We wszystkie grudniowe tygodnie w centrach handlowych było mniej klientów niż w tym okresie 2013 r.

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

Choć wszystkie prognozy wskazywały, iż Polacy na świętach nie zamierzają oszczędzać, to może się okazać, że sprzedaż w grudniu rozczaruje. Z badania Experian FootFall wynika, że we wszystkich grudniowych tygodniach liczba wizyt w centrach handlowych spadła. Najgorszy był tydzień rozpoczynający się 22 grudnia, kiedy to w ujęciu rocznym spadek liczby wizyt wyniósł 18,9 proc., a w porównaniu z tygodniem wcześniejszym aż 43,4 proc.

Dane są zaskakujące, bo w ostatnich dniach przed świętami sklepy zazwyczaj pękały w szwach, ponieważ duża grupa konsumentów wciąż zostawia zrobienie zakupów na ostatnią chwilę.

Ogółem według badania Experian FootFall w 2014 r. w centrach handlowych było o 10,3 proc. mniej kupujących niż rok wcześniej. Po listopadzie spadek wynosił 5 proc. i wszyscy się spodziewali, że sezon świąteczny przyniesie skokową poprawę.

Stało się inaczej, co jednak nie musi oznaczać, iż handel w tym kluczowym dla rocznych wyników miesiącu zanotował spadek sprzedaży. Większość firm teraz nie chce się na temat wyników miesięcznych wypowiadać, ponieważ – ich zdaniem – jest za wcześnie.

– Tajemnicą nie jest, że coraz większa część obrotów odbywa się za pośrednictwem sklepów internetowych do których przechodzą klienci z tradycyjnych placówek – mówi prezes dużej sieci handlowej.

W przypadku elektroniki są już kategorie, w których nawet ponad 40 proc. obrotów przypada na e-handel.

– Mniej wizyt nie musi zawsze oznaczać mniejszych wydatków. Konsumenci przychodzą teraz do sklepów przygotowani, ponieważ często dzięki sprawdzeniu oferty w internecie wiedzą dokładnie, co chcą kupić – uważa prezes.

Spadek liczby wizyt nie dotyczy nigdy wszystkich w takim samym zakresie, dużej grupie firm udało się sprzedaż nawet znacząco zwiększyć.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w grudniu 2014 r. przez grupę wyniosły 72,1 mln zł i były wyższe od przychodów osiągniętych w grudniu 2013 roku o 15,4 proc. – podała w komunikacie Vistula, działająca na rynku odzieżowym oraz jubilerskim z marką W.Kruk. Firma nie rozdzieliła wyników na segment tradycyjny oraz internetowy, ale wszystkie firmy działające w obydwu formatach przyznają, że e-handel daje dzisiaj szansę na znacznie szybszy wzrost sprzedaży.

O zwyżce obrotów informowało też odzieżowe LPP, ale w przypadku tej firmy grudniowe przychody wzrosły skromniej, bo 5 proc., do 551 mln zł. Jednak już marże brutto na sprzedaży spadły o 2 pkt proc. do 56 proc.

W ślad za zmianami w preferencjach zakupowych także centra muszą się zmierzyć z nowymi wyzwaniami.

– Zauważamy coraz większą dywersyfikację oraz wychodzenie poza przyjęte schematy, zarówno wśród deweloperów nowych obiektów handlowych, jak i ich najemców – mówi Katarzyna Kocon, konsultant w Dziale Badań i Analiz Rynkowych w CBRE.

Choć wszystkie prognozy wskazywały, iż Polacy na świętach nie zamierzają oszczędzać, to może się okazać, że sprzedaż w grudniu rozczaruje. Z badania Experian FootFall wynika, że we wszystkich grudniowych tygodniach liczba wizyt w centrach handlowych spadła. Najgorszy był tydzień rozpoczynający się 22 grudnia, kiedy to w ujęciu rocznym spadek liczby wizyt wyniósł 18,9 proc., a w porównaniu z tygodniem wcześniejszym aż 43,4 proc.

Dane są zaskakujące, bo w ostatnich dniach przed świętami sklepy zazwyczaj pękały w szwach, ponieważ duża grupa konsumentów wciąż zostawia zrobienie zakupów na ostatnią chwilę.

Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy