Reklama

Wal-Mart kontra Amazon: wojna na dostawy

Wal-Mart Stores Inc śmielej wkracza do e-handlu i wprowadza usługę nielimitowanych dostaw towarów zakupionych przez internet za roczną opłatą 50 dolarów. Tym samym największa sieć handlowa w USA rzuca wyzwanie największemu sklepowi internetowemu w tym kraju – Amazon.

Publikacja: 14.05.2015 17:24

Wal-Mart uruchamia konkurencyjny do Amazonu system dostaw towarów kupionych online

Wal-Mart uruchamia konkurencyjny do Amazonu system dostaw towarów kupionych online

Foto: Bloomberg

Za podobną usługę – Amazon Prime – trzeba w USA płacić rocznie 99 dolarów z gwarancją dwudniowej dostawy.

Usługa Wal-Martu zostanie na początek udostępniona tylko zaproszonym klientom w kilku regionach Stanów Zjednoczonych. Będą oni mieli dostęp do 14 proc. wybranych produktów oferowanych na stronach internetowych sklepu. Nie będzie to jednak mały wybór, bo w ofercie internetowej Wal-Martu znajduje się około 7 milionów towarów. Według rzecznika spółki Ravi Jariwali czas dostawy nie przekroczy trzech dni.

Amazon

– 99 dolarów. Dostawa – 2 dni

Wal-Mart

Reklama
Reklama

– 50 dolarów Dostawa – 3 dni

"O tym, czy będziemy rozwijać program przesądzi reakcja konsumentów. Ciągle pracujemy nad wersją beta tej usługi" – powiedział amerykańskim mediom. Na razie Wal-Mart nie poinformował też, gdzie dokładnie dostępne będą nowe usługi. "To tylko jeden z testów rynku, jaki prowadzimy" – dodał Jariwali, przypominając, że sieć już teraz eksperymentuje z dostawami produktów spożywczych do domów klientów na pięciu różnych rynkach w Stanach Zjednoczonych.

Wal-Mart od dłuższego czasu próbuje rozszerzać swoją działalność na rynku sprzedaży online, na którym dominuje Amazon. Oferta nielimitowanych wysyłek za 60 dolarów rocznie uderzy przede wszystkim w tę ostatnią firmę. Serwis Prime wprowadzono dziesięć lat temu i cieszy się on motorem wzrostu obrotów Amazonu. Za 99 dolarów rocznie sprzedawca gwarantuje dostawę zakupionego produktu w ciągu dwóch dni. Za dodatkową opłatą na niektórych rynkach klienci mogą otrzymać zakupiony towar jeszcze tego dnia. Tylko w ubiegłym roku liczba klientów korzystających z tej usługi w USA wzrosła o 50 proc. Pod koniec ubiegłego roku z Amazon Prime korzystało około 40 milionów konsumentów.

Z szacunków Consumer Intelligence Research Partners wynika, że statystyczny uczestnik programu wydaje w Amazon około 1500 dolarów rocznie, podczas gdy zwykły klient, nie korzystający z Prime – tylko 625 dolarów. Przy tak szybko rozwijającym się rynku, trudno się dziwić, że Wal-Mart także chce wskoczyć do pędzącego pociągu, tym bardziej, że sprzedaż w tradycyjnych sklepach praktycznie stanęła w w miejscu.Za to sprzedaż online ciągle rośnie choć dynamika wzrostu maleje. W ubiegłym roku e-handel zapewnił Wal-Martowi 13 miliardow dolarów przychodów. Tylko w ostatnich kwartale obroty z e-handlu zwiększyły się w porównaniu z analogicznym okresem ubr. o 18 proc. Sieć Wal-Martu dysponuje tylko częścią infrastruktury pozwalającą na uruchomienie dostaw na terenie całego kraju. Upowszechnienie usługi wymagałoby znacznych inwestycji – przypominają amerykańskie media.

Tomasz Deptuła (Nowy Jork)

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama