2. Spór prawny o praworządność
Główną osią sporu prawnego między Polską a KE jest praworządność i tzw. mechanizm warunkowości w odniesieniu do środków unijnych, określany w skrócie „pieniądze za praworządność". Mechanizm został przyjęty na szczycie unijnym w grudniu 2020 r. i choć wszedł w życie od początku 2021, to w ramach porozumienia politycznego KE zobowiązała się go nie stosować do czasu werdyktu TSUE. W marcu 2021 r. Polska, i odrębnie także Węgry, zaskarżyły ten mechanizm do TSUE jako niezgodny z traktatami unijnymi.
3. Kary za niewykonywanie wyroków TSUE
W międzyczasie ujawniły się również napięcia pochodne i zaostrzyła się retoryka po obu stronach. Z powodu niewykonywania przez Polskę wyroków TSUE w sprawie kopalni w Turowie i funkcjonowania Izby Dyscyplinarnej naliczane są kary odpowiednio 0,5 mln euro i 1 mln euro za każdy dzień zwłoki [w przypadku Turowa zakończono ich naliczanie w momencie wycofania pozwu przez Czechów z TSUE po podpisaniu międzyrządowego porozumienia – red.]. Kary te są istotne i dotkliwe, ale dodatkowo komplikują odblokowanie środków z KPO.
4. Granty i pożyczki z KPO
Gdy Polska ostatecznie wycofała groźbę zawetowania zmian w traktatach unijnych, umożliwiającą uruchomienie Funduszu Odbudowy (FO), Krajowy Program Odbudowy (KPO) został przesłany do oceny przez KE na wiosnę 2021 r. Dzięki środkom z KPO, na które składają się granty w wysokości 24 mld euro i preferencyjne pożyczki o wartości 12 mld euro, oraz nowym funduszom łączna koperta bezzwrotnych środków unijnych w budżecie 2021–2027 miała być realnie o około 7 proc. wyższa niż w latach 2013–2020 (ceny stałe z 2018 r.). Szacujemy, że bez Funduszu Odbudowy byłaby o około 13 proc. niższa, głównie ze względu na brexit i trwały ubytek dochodów UE.
5. Ocena polskiego KPO przez KE
Jesienią 2021 r. KE dała do zrozumienia, że polski KPO nie może otrzymać zielonego światła. Powody są wskazane w zaleceniach strukturalnych Rady UE wobec Polski z lipca 2020 na lata 2020–2021. Jest to m.in. „poprawa klimatu inwestycyjnego, w szczególności przez ochronę niezależności sądów". Zalecenia są przygotowywane w ramach tzw. semestru europejskiego, który jest procedurą koordynacji polityki gospodarczej i budżetowej w UE.
Zalecenia Rady UE z czerwca 2021 r. miały wyłącznie charakter fiskalny i dotyczyły wdrożenia Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility, RRF), kluczowego elementu Funduszu Odbudowy.
6. Zaliczka na KPO
Do końca grudnia 2021 r. nie było jasne, czy Polska otrzyma zaliczkę na projekty z KPO. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiającego Recovery and Resilience Facility, kraje UE mogły otrzymać płatności zaliczkowe odpowiadające 13 proc. wartości KPO do końca grudnia 2021 r. W przypadku Polski możliwe było otrzymanie zaliczki w wysokości 4,7 mld euro.