Rząd sprawdza efekty 500+

Ministerstwo Pracy rozesłało do firm handlowych ankiety, dzięki którym chce sprawdzić wpływ rządowego programu na sprzedaż – dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 17.08.2016 10:51 Publikacja: 16.08.2016 20:18

Rząd sprawdza efekty 500+

Foto: 123RF

Ankiety trafiły do firm w ubiegłym tygodniu, a czas na odpowiedź upłynął 16 sierpnia. Resort zadał w nich wiele pytań o ocenę programu Rodzina 500+. „Czy od chwili wprowadzenia programu do dziś Państwa firma zaobserwowała większy popyt na swoje towary i usługi? Jeżeli tak, to czy wiąże go z programem?" – czytamy w ankiecie.

Dodatkowo pojawiło się pytanie, czy według firm rodziny otrzymujące świadczenie częściej kupują produkty jakościowo lepsze, czy jednak najniższa cena odgrywa tu kluczową rolę.

Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że pytania trafiły do wybranych firm handlowych zajmujących się zarówno sprzedażą artykułów ogólnospożywczych, jak i sprzętu elektronicznego czy mebli. Jednak żadna z pytanych przez nas firm z czołówki branży handlowej nie chciała nawet potwierdzić, iż faktycznie taka ankieta do nich trafiła.

– Temat jest niewygodny, sieci handlowe są na celowniku rządu z racji podatku obrotowego, dlatego nie chcą się teraz wychylać w tej sprawie – mówi prezes jednej z firm.

Biuro prasowe resortu również nie odpowiedziało nam na pytania, do ilu firm trafiły ankiety oraz w jakiej formie i kiedy zostaną ujawnione ich wyniki. Nie będzie to chyba takie proste, ponieważ – jak podkreślają zgodnie handlowcy – trudno jednoznacznie ocenić, czy obserwowany wzrost sprzedaży to wpływ tego programu, czy może ma on inne podłoże.

Jednak część firm, choćby portugalska grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, w komentarzu do wyników za I półrocze wspomina o wpływie programu.

– W Polsce wzmocnienie konkurencyjności Biedronki pozwoliło zmaksymalizować efekt programu stymulującego konsumpcję – wyjaśnia w komunikacie prezes Pedro Soares dos Santos. Niemniej polski oddział nie skomentował kwestii oceny wpływu programu na swoje wyniki.

Sieci nawet w nieoficjalnych rozmowach niezbyt chętnie komentują te kwestie. Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji środki, które rodziny otrzymują z tytułu 500+, będą raczej trafiały do sklepów sprzedających dobra trwałego użytku, a stosunkowo najmniej zyskają sieci spożywcze.

Ministerstwo Pracy podało, że po trzech miesiącach funkcjonowania programu wpłynęło 2,6 mln wniosków, a wypłacone z tego tytułu środki to niemal 5 mld zł. Wsparcie w wysokości 500 zł miesięcznie przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie. Jeśli dochód w rodzinie nie przekracza 800 zł na osobę miesięcznie, pomoc trafia do każdego dziecka.

Gospodarka
Agencja S&P nie zmieniła ratingu Polski
Gospodarka
Tak Putin kupuje sobie gości na paradzie zwycięstwa
Gospodarka
Współpraca zbrojeniowa z Francją odpali? Oto, co oferuje Paryż
Gospodarka
Przełomowe innowacje ruszą z kopyta? Eksperci oceniają
Gospodarka
Fed nie zmienił stóp procentowych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem