Polak wreszcie przestał narzekać

Optymizm konsumencki jest najwyższy od dekady. Sklepy już zacierają ręce, bo oznacza to większe wydatki.

Aktualizacja: 16.02.2018 06:12 Publikacja: 15.02.2018 20:00

Polak wreszcie przestał narzekać

Foto: Adobe Stock

Z raportu firmy Nielsen udostępnionego „Rzeczpospolitej" wynika, że w 2017 r. wskaźnik optymizmu Polaków wzrósł o 16 pkt, do 104 pkt. Ostatnio na podobnym poziomie był w 2007 r. Rekord, czyli 113 pkt, padł w 2006 r. Polska plasuje się na trzecim miejscu pod tym względem w Europie. Przebadano ponad 30 tys. osób w sześćdziesięciu państwach.

– Polski konsument wreszcie przestał mówić „nie jest tak źle", a zaczął „jest całkiem dobrze", i to olbrzymia zmiana – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen Polska. – W skali makro ta zmiana powoduje, że możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość. Przy takich danych dotyczących zadowolenia Polaków już nie szokują szacunki dotyczące PKB – dodaje.

Głównym powodem do zadowolenia jest sytuacja finansowa, 60 proc. spodziewa się, że w tym roku będzie ona dobra, niewiele mniej tak myśli o pracy oraz wydatkach.

– Wydatki gospodarstw domowych będą się zwiększać, co może mieć przełożenie na wzrost gospodarczy. To niewątpliwy wynik dodatkowych środków w kieszeniach Polaków: 500+, wzrostu płacy minimalnej i przeciętnego wynagrodzenia – mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Może to dać mocniejszy wzrost wydatków, także na dobra trwałego użytku, jak sprzęt elektroniczny czy meble. – Optymistyczny sentyment na rynku w połączeniu z dynamicznym wzrostem gospodarczym przypomina graczom z branży handlowej o innych atutach Polski – unikalnej skali i postępującym bogaceniu się konsumentów – mówi Karol Czupryński, menedżer w Boston Consulting Group.

Z raportu firmy Nielsen udostępnionego „Rzeczpospolitej" wynika, że w 2017 r. wskaźnik optymizmu Polaków wzrósł o 16 pkt, do 104 pkt. Ostatnio na podobnym poziomie był w 2007 r. Rekord, czyli 113 pkt, padł w 2006 r. Polska plasuje się na trzecim miejscu pod tym względem w Europie. Przebadano ponad 30 tys. osób w sześćdziesięciu państwach.

– Polski konsument wreszcie przestał mówić „nie jest tak źle", a zaczął „jest całkiem dobrze", i to olbrzymia zmiana – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen Polska. – W skali makro ta zmiana powoduje, że możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość. Przy takich danych dotyczących zadowolenia Polaków już nie szokują szacunki dotyczące PKB – dodaje.

Gospodarka
Biznes dość krytycznie ocenia rok rządu Donalda Tuska
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Gospodarka
Firmy patrzą z nadzieją w przyszłość, ale uważają rok za stracony
Gospodarka
Ekonomiści o prognozach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki. „Czasu już nie ma”
Gospodarka
Wiceminister Maciej Gdula: Polska nauka musi się wyspecjalizować
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Gospodarka
Nacjonalizacja po rosyjsku: oskarżyć, posadzić, zagrabić