Wprowadzenie kontroli celnych na niektóre towary od czasu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej doprowadziło do znacznego spadku wymiany handlowej między Wielką Brytanią i Irlandią, natomiast zwiększyła się liczba szlaków morzem z Irlandii na kontynent — pisze Reuter. Liczba przesyłek korzystających z głównych tras między Dublinem i Wielką Brytanią zmalała o 21 proc. do 703 tys., natomiast na bezpośrednich szlakach na kontynent wzrosła trzykrotnie do 259 tys. — wynika z danych największego portu w Irlandii.

- Lądowy most skończył się i nie pojawi się ponownie. Myślałem, że będzie inaczej, ale nie ma niczego, co sugerowałoby, że to tylko mój problem w zastanawianiu się, bo Brytyjczycy mają jeszcze wprowadzić kontrole w imporcie — powiedział prezes zarządu portu w Dublinie, Eamonn O'Reilly dziennikowi „Irish Times”.

- Od kilkudziesięciu lat „lądowy most” był najszybszym, najbardziej niezawodnym szlakiem do Europy. Składał się z krótkiego odcinka po morzu z Dublina do Holyhead w Walii, a potem z Dover do Calais. Drugi irlandzki port w Rosslare na południowym wschodzie także skorzystał na uruchomieniu bezpośrednich połączeń morzem z wybrzeżem Europy. Więcej irlandzkich towarów jest teraz kierowanych do Wielkiej Brytanii przez Irlandię Płn., bo nie ma tam kontroli na granicy.