Już po raz drugi wyłoniono najbardziej komunikatywne i przejrzyste spółki z trzech głównych indeksów giełdowych: WIG20, mWIG40, sWIG80. Organizatorem wydarzenia jest „Gazeta Giełdy i Inwestorów Parkiet" wraz z Instytutem Rachunkowości i Podatków.
Intencją rankingu jest podniesienie jakości komunikacji spółek publicznych z rynkiem i wyróżnienie tych spośród nich, które najsprawniej komunikują się z rynkiem oraz prowadzą biznes w sposób przejrzysty.
Zostały one wybrane na podstawie wyników badania ankietowego, które obejmowało obszary sprawozdawczości finansowej i raportowania, relacji inwestorskich i zasad ładu korporacyjnego. Ocenie zostały poddane również składy rad nadzorczych i kompetencje jej członków. Najwyżej punktowane były: brak kar za raportowanie bieżące i okresowe oraz sprawozdania finansowe bez zastrzeżeń opinii biegłego rewidenta. Dodatkowo oceniano to, czy spółka działa według upublicznionej strategii, a także czy opublikowała politykę dywidendową.
W tym roku w badaniu wzięło udział 41 spółek (16 z WIG20, 11 z mWIG40 i 14 z sWIG80). Wyróżnienie oraz dyplom „Transparentnej spółki 2017" otrzymało 28 emitentów z wynikiem 30 i więcej punktów. Najwięcej z WIG 20. W gronie wyróżnionych znalazły się m.in. takie spółki jak: mBank, PGNiG, PKO Bank Polski, PZU, LPP, Energa, PKN Orlen, Tauron, PGE, Cyfrowy Polsat, CCC, Bank Zachodni WBK, JSW, KGHM. Z kolei najbardziej transparentne spółki z mWIG40 to: PKP Cargo, Bank Millennium, Apator, Enea, Giełda Papierów Wartościowych, Grupa Azoty Tarnów oraz Bank Handlowy. W grupie mniejszych przedsiębiorstw z sWIG 80 wyróżnienia odebrały: Elektrobudowa, X-Trade Brokers DM, Monnari, Ferro, Polski Holding Nieruchomości, Grupa Azoty Police oraz spółka deweloperska Atal.
– Chodziło nam o sprowokowanie debaty o transparentności spółek publicznych na warszawskim parkiecie w kontekście oczekiwań rynku, prezentowanym przez różne grupy interesariuszy, w tym inwestorów. Chcemy tę dyskusję kontynuować – mówi Małgorzata Gula, prezes Instytutu Rachunkowości i Podatków. Jej zdaniem dbałość o kontakt z uczestnikami rynku, przestrzeganie dobrych praktyk oraz prawidłowe raportowanie są ważnym elementem budowania reputacji i zaufania do spółki. Pozwalają budować długoterminową wartość firmy w etyczny i transparentny sposób.