Dziś taką ofertę mają tylko: Answear.com, Orlen, PZU, Tatry Mountain Resorts i Unimot. Wkrótce to grono powinno się poszerzyć o cyber_Folks (dawne R22), grupę skupiającą podmioty technologiczne z obszaru cyfryzacji biznesu. – Jednym z naszych celów strategicznych jest popularyzacja marki cyber_Folks skierowana zarówno do klientów, jak i do inwestorów. Poprzez program lojalnościowy chcemy mocniej związać obecnych akcjonariuszy i klientów z naszą spółką, liczymy także, że dodatkowe benefity powiększą grono jej odbiorców i akcjonariuszy – mówi Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folks. Dodaje, że spółka obecnie pracuje nad szczegółowymi założeniami programu. Planuje je ogłosić jesienią.

Karnety dla VIP-a

Najdłużej funkcjonującym programem lojalnościowym dla akcjonariuszy spółki z GPW jest ten oferowany od lata 2010 r. przez Tatry Mountain Resorts. Dziś korzystają z niego 572 osoby. Aby skorzystać z oferowanych przez TMR profitów, trzeba mieć minimum 500 walorów, co oznacza konieczność posiadania pakietu wartego ponad 60 tys. zł. Jeśli inwestor ma więcej papierów, może otrzymać status VIP. To pozwala uzyskać roczne karnety na znajdujące się w zarządzaniu spółki kolejki linowe i do parków wodnych z saunami oraz w sezonie letnim do parku rozrywki Legendia. Do tego dochodzą zniżki do ośrodków golfowych, obiektów gastronomicznych i sklepów oraz bezpłatne parkowanie. „Program lojalnościowy postrzegany jest jako atrakcyjny, jednak w przyszłości mogą nastąpić zmiany. Wszystko będzie zależeć od sytuacji na rynku” – informuje TMR.

Najwięcej uczestników w programie lojalnościowym dla akcjonariuszy ma zapewne Orlen. Podaje, że jest ich blisko 21 tys., z czego 75 proc. korzysta z oferowanych rabatów. W ciągu roku liczba osób zapisanych do programu, który nosi nazwę „Orlen w portfelu”, wzrosła o 4 tys. Koncern na swoich stacjach oferuje jego uczestnikom m.in. rabaty na zakup benzyn i diesla w wysokości 0,1 zł za litr w przypadku paliw Efecta i 0,15 zł za litr na paliwa Verva, a także 10-proc. zniżkę na ofertę pozapaliwową. „W czwartym kwartale 2022 r. 60 proc. transakcji dokonywanych z użyciem karty Orlen w Portfelu dotyczyło oferty paliwowej. W ubiegłym roku dołączyliśmy nowy benefit dla akcjonariuszy” – informuje dział relacji z mediami koncernu. Chodzi o bezpłatne członkostwo w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych na poziomie podstawowym (na rok) i 50 proc. zniżki w pakiecie rozszerzonym (również na rok).

Konkretów brak

„Parkiet” przeprowadził ankietę wśród spółek, których akcje zaliczane są do indeksu WIG20, dotyczącą tego, czy zamierzają wprowadzać programy lojalnościowe dla swoich akcjonariuszy. Z udzielanych informacji wynika, że ich realne zainteresowanie w tym obszarze nadal jest małe. Spośród ankietowanych tylko CCC, KGHM, Pekao i PKO BP odpowiedziały, że analizują możliwość wprowadzania takich inicjatyw, JSW i Kruk ich nie wykluczają, a PGE monitoruje rynek. Problem w tym, że podobne odpowiedzi padają od kilku lat, a konkretów brak. „Dokonaliśmy przeglądu stosowanych praktyk polskiego rynku i efekty wdrażanych programów oraz przeanalizowaliśmy potencjalne zainteresowanie. W rezultacie kwestia nie została uznana za priorytetową w aktualnych relacjach z akcjonariuszami, natomiast temat nadal pozostaje przez nas stale monitorowany” – twierdzi biuro prasowe PGE. Dodaje, że potencjalne zachęty mogłyby dotyczyć zniżek do oferowanych usług energetycznych. Powinny mieć one jednak odczuwalny efekt finansowy, co nie zawsze jest możliwe do spełnienia.