Wzrost sprzedaży „Cyberpunka” po premierze serialu „Cyberpunk: Edgerunners” na Netfliksie stał się impulsem do odbicia w sektorze gier.

– Liczba graczy równocześnie grających w tę grę przekroczyła w weekend 130 tys. To wynik lepszy niż w przypadku „Wiedźmina 3”. Optymizm studzą jednak nadal przeciętne oceny gry na portalu Metacritic i brak informacji, jaki udział w ogólnej puli graczy mają nowi nabywcy, a jaki powracający fani – podkreśla Maciej Kietliński, analityk rynku akcji XTB. Jego zdaniem kolejnymi istotnymi czynnikami mogącymi przejściowo wpłynąć na poprawę nastawienia do spółek z branży gier mogą być umacniający się dolar oraz bogaty kalendarz premierowy na lata 2023–2024 od 11 bit studios, Creepy Jar czy CI Games.

Trzeci kwartał i końcówka roku to okres dynamicznej promocji i marketingu w branży gier.

– Jeśli spojrzymy na prezentacje na targach Gamescom, PAX Seatle, EGX London, a lokalnie na Poznań Game Arena, to widać, że marketing nabiera rozpędu. Gamescom pokazał, że to właśnie producenci gier niezależnych mają przed sobą najlepszy czas – twierdzi Damian Szymański, prezes studia Render Cube. Dodaje, że w październiku czeka nas też Festiwal Gier Steam, czyli okres promocji i przecen. Kolejne miesiące to listopadowe wyprzedaże (Black Friday i Cyber Monday) oraz gorący okres świąteczno-noworoczny. Ostatnio widać duży przeskok związany ze sprzedażą gier typu AAA, czyli dużych, wysokobudżetowych pozycji. „Elden Ring” sprzedał się w nakładzie 16,6 mln kopii, inne gry też notują rekordy.

Czytaj więcej

CD Projekt wraca do gry i zapowiada dodatek do „Cyberpunka”

Motorem hossy w sektorze gier było oczekiwanie na sukces „Cyberpunka”. Gra zadebiutowała w grudniu 2020 r. i nie spełniła oczekiwań. Na to nałożyło się pogorszenie nastrojów w sektorze technologicznym, będące skutkiem zacieśniania polityki monetarnej przez banki centralne. Wprawdzie we wrześniu indeksy producentów gier zaczęły odrabiać straty, ale od rekordowych poziomów z końca 2020 r. i od wycen zeszłorocznych dzieli je nadal przepaść.

– Wiele spółek z tego sektora w ostatnich miesiącach uległo znaczącej przecenie, a ich wyceny znajdują się na bardzo atrakcyjnych poziomach – komentuje Krzysztof Tkocz, analityk DM BDM.

Rynek gier ma dobre perspektywy. Jego globalna wartość w tym roku będzie oscylować w okolicach 200 mld dolarów – szacuje Newzoo. Do 2025 r. urośnie do prawie 226 mld dolarów. Spowolnienie gospodarcze nie powinno uderzyć w popyt, bo gry to relatywnie tania forma rozrywki. Pytanie natomiast, czy w wyniki krajowych studiów nie uderzy rządowy pomysł dotyczący podatku od zysków nadzwyczajnych.

– Niewykluczone, że podatek dotknie także producentów gier, choć samo nałożenie podatku na te firmy jest kuriozalne. Nie wiadomo jeszcze, jakie kryteria podatkowe będą w ustawie, tj. czy tylko liczba osób, czy także jakiś określony poziom przychodów – podkreśla Kacper Koproń, ekspert Trigon DM. Wśród studiów, które spełniają zasygnalizowane do tej pory przez rząd kryteria, jest m.in. CD Projekt.