W myśl porozumienia podpisanego z nimi przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będą one pełnić funkcje tzw. instytucji pośredniczących, do których zadań należy przede wszystkim wybór projektów, podpisywanie umów o dofinansowanie z beneficjentami oraz rozliczenia i sprawozdawczość. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) będzie odpowiedzialna za dwie główne części (priorytety) programu czyli „Przedsiębiorczą Polskę wschodnią i „Nowoczesną infrastrukturę transportową", zaś Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) za część trzecią czyli „Ponadregionalną infrastrukturę kolejową".

Kolej dla CUPT

Udział CUPT we wdrażaniu programu operacyjnego dla pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) to nowość, bo poprzednim programem dla makroregionu czyli „Rozwojem Polski Wschodniej" zajmowała się wyłącznie PARP. Zmiana ta jednak wynika z dodania w nowym programie tzw. komponentu kolejowego czyli części poświęconej inwestycjom kolejowym, na które zarezerwowano 330 mln euro. Dofinansowaniem objęte zostaną głównie linie kolejowe tworzące tzw. magistralę wschodnią, która łączy stolice makroregionu. Inwestycje zrealizuje PKP PLK. Prace dotyczyć będą zarówno infrastruktury liniowej (planuje się m.in. elektryfikację niektórych odcinków, wymianę przestarzałych elementów infrastruktury), jak i punktowej (obiekty obsługi podróżnych, m.in. przystanki, wiaty, kładki dla pieszych oraz inne obiekty inżynieryjne). Przewidziano też rozwój systemów sterowania ruchem oraz systemów informacji pasażerskiej.

Kontynuacja pomocy

Program „Polska Wschodnia" to kontynuacja w okresie 2014-2020 specjalnego wsparcia dla pięciu wschodnich województw w formie odrębnego programu operacyjnego. Budżet programu to co najmniej 2,35 mld euro, w tym 2 mld euro z Unii Europejskiej (pozostałe środki to tzw. wkład krajowy). Wykorzystanie tych środków ma się przełożyć na dalszy rozwój Polski wschodniej i nadrabianie dystansu rozwojowego przez ten makroregion tak względem pozostałych województw w Polsce, jak i regionów europejskich.

– Nie ulega wątpliwości, że fundusze europejskie znacząco zmieniły obraz Polski wschodniej. Jednak, aby makroregion mógł dalej dynamicznie się rozwijać i budować swą konkurencyjność, program „Polska wschodnia" zapewni dodatkowe wsparcie, które zostanie przeznaczone na rozwój innowacyjnej działalności przedsiębiorstw, realizację kluczowych inwestycji w infrastrukturę drogową i kolejową oraz przedsięwzięć z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego – mówiła podczas podpisania umów z PARP i CUPT Iwona Wendel, wiceminister infrastruktury i rozwoju.