Zdjęcie jest kreacją i wypowiedzią

22. Fotofestiwal w Łodzi to jeden z najważniejszych międzynarodowych przeglądów współczesnej fotografii.

Aktualizacja: 22.06.2023 06:42 Publikacja: 22.06.2023 03:00

Andy Warhol i Jean-Michel Basquiat, zdjęcie Volkera Hinza

Andy Warhol i Jean-Michel Basquiat, zdjęcie Volkera Hinza

Foto: FOTOFESTIWAL/Mat. PRAS.

Hasłem głównej jego części jest „Nadzieja”. Organizatorów zainspirowały słowach amerykańskiej pisarki i aktywistki Rebeki Solnit, że nadzieja domaga się działania, a działanie nie jest możliwe bez nadziei.

Prezentowani autorzy zdjęć skupiają się na środowiskowych działaniach, na przykład kolektyw Ritual inhabitual opowiada o buncie Meksykanek, które doprowadziły do wydalenia kartelu narkotykowego z miasta Cherán.

Zbigniew Libera "Księga dżungli"

Zbigniew Libera "Księga dżungli"

Materiały prasowe

Mocną stroną są wystawy indywidualne. W centrum festiwalowym Art_Inkubator jest retrospektywna wystawa legendarnego niemieckiego fotografa Volkera Hinza (1947–2019). Karierę rozpoczynał w Hamburgu, pracując dla magazynu „Stern”.

Jego zdjęcia publikowało też wiele innych magazynów, m.in. „Life”, „Look”, „New York Magazine”, „Vanity Fair”, „New Yorker”, czy „Paris Match”. Dziś są to ikoniczne kadry – zarówno portrety artystów, muzyków, ludzi filmu i kreatorów mody, jak i reportażowe serie „Nocne życie Nowego Jorku”, „Hollywood”, „Waszyngton”, Meksyk”.

Wystawa w Łodzi „Area. Sztuka na parkiecie. Warhol, Basquiat i S-ka” pokazuje zdjęcia Volkera Hinza, które robił w nowojorskim nocnym klubie „Area” w latach 1883–1987. Było to miejsce odwiedzane przez gwiazdy sceny artystycznej, m.in. Andy’ego Warhola, Jeana-Michela Basquiata, Keitha Harringa, Madonnę, Grace Jones. Ich wizerunki w ruchu to znakomite portrety, które przywołują klimaty tamtych spotkań.

Czytaj więcej

Fotofestiwal w Łodzi: Wspólnoty XXI wieku

Imprezy w „Area” miały zmienne hasła – „Jedzenie”, „Moda”, „Surrealizm”, a bywalcy przychodzili w strojach nawiązujących do nich. Artyści realizowali też eksperymentalne instalacje i performance, jedna ze sfotografowanych w 1985 roku przez Volkera Hinza takich instalacji nawiązuje do „Narodzin Wenus” Botticellego. Modelka siedzi na ogromnej muszli i czyta współczesne czasopisma.

Artyści, spotykający się w „Area”, przyznawali, że atmosfera w klubie miała wpływ na ich artystyczne poszukiwania. Wspólne zdjęcie Warhola i Basquiata przypomina, że był to czas ich intensywnej współpracy.

Wystawy Fotofestiwalu odbywają się w całym mieście. Koniecznie trzeba odwiedzić Galerię Wschodnią, gdzie Zbigniew Libera przygotował pokaz „Achajowie, chłopcy, polskie złoto i sytuacjoniści”. Jego fotografie są inscenizowane, a przecież odnoszą się do zbiorowych emocji związanych ze współczesnymi wydarzeniami, jak i zakorzenionymi w przeszłości. Jedno ze zdjęć zatytułowane „Księga dżungli” kojarzy się z przygodową klasyką Kiplinga, ale jest też wypowiedzią na temat militaryzacji współczesnego świata i toczących się wojen, wciągających coraz młodsze generacje.

Nie można też pominąć wystawy Chrisa Niedenthala w Muzeum Miasta Łodzi – opowieść o współczesnej Polsce i Polakach, o przemianach i społecznych protestach kilku ostatnich dekad.

Fotofestiwal trwa do 25 czerwca.

Hasłem głównej jego części jest „Nadzieja”. Organizatorów zainspirowały słowach amerykańskiej pisarki i aktywistki Rebeki Solnit, że nadzieja domaga się działania, a działanie nie jest możliwe bez nadziei.

Prezentowani autorzy zdjęć skupiają się na środowiskowych działaniach, na przykład kolektyw Ritual inhabitual opowiada o buncie Meksykanek, które doprowadziły do wydalenia kartelu narkotykowego z miasta Cherán.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Fotografia
PRL w obiektywie Janusza Chlasty: Gniezno, Gierek i Czujkow, który zdobył Berlin
Fotografia
18 sierpnia pierwsza Noc Fotografii w Warszawie
Fotografia
Jak rzemieślnicy stali się artystami
Fotografia
Finał Fotofestiwalu w Łodzi
Fotografia
MNW: Otwarcie Gabinetu Fotografii