Reklama

Najdroższe marki zyskały na wartości

Sto największych marek świata zwiększyło swoją wartość w kryzysie o prawie 22 proc. Na czele 124-letnia Coca-Cola. Najwięcej na wartości zyskało Apple.

Publikacja: 16.09.2010 15:55

Najdroższe marki zyskały na wartości

Foto: Bloomberg

Najnowszy coroczny ranking [link=http://www.interbrand.com/en/knowledge/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2010.aspx "target="_blank"][b] 100 najdroższych marek świata (Best Global Brands 2010)[/b][/link] firmy Interbrend (wyraźnie pokazał, że światowy kryzys nie tylko nie pomniejszył wartości globalnych marek, ale ją podniósł (o 22 proc.). Marki wywodzą się z 14 krajów.

Największą wartość mają produkty amerykańskie (761,6 mld dol.), przed niemieckimi (98,5 mld dol.) i japońskimi (51,1 mld dol.). W setce są także marki z Francji, Szwajcarii, Finlandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Korei Płd. Holandii, Kanady, Włoch, Hiszpanii i Meksyku. Autorzy rankingu zwracają uwagę, że na czele są produkty wiodących gospodarek - USA (lider światowy) i Niemiec (lider w Europie).

- Chiny - druga gospodarka świata, wciąż nie ma wprawdzie globalnych marek, ale takie chińskie marki jak Lenovo czy Haler są bardzo obiecujące. Chiny coraz silniej walczą z opinią producenta tanich rzeczy - piszą autorzy raportu.

Pierwsze cztery najdroższe marki powiększyły swoją wartość, z czego najwięcej - bo 36 proc. zyskała czwarta najcenniejsza marka świata - przeglądarka Google. W całej setce wyższym wskaźnikiem wzrostu legitymuje się 17 na liście Apple. „Jabłko” zyskało 37 proc.

Na czele podobnie jak rok temu krzepka staruszka - licząca sobie 124 lata Coca-Cola wyceniona na 70,4 mld dol. (+2 proc.). Wyprzedziła przedstawicieli epoki IT i internetu: IBM, Microsoft i Google.

Reklama
Reklama

Piąta General Electric jest jedną z dwóch z pierwszej dziesiątki, które straciły na wartości (-10 proc.). Prawdziwym przegranym w kryzysowym roku okazała się Nokia. Największy producent komórek spadł z piątej pozycji na ósmą i stracił 15 proc. wartości. Rekordowy spadek (24 proc.) w setce zanotowała marka motocykla Harley-Davidson (3,8 mln dol.) i Toyota (-16 proc., wartość 26,2 mln dol.). Z branż najwięcej zyskały w ostatnim roku marki związane z internetem (27 proc.), finansami (26 proc.) i konsultingowe (15 proc.). Straciła branża motoryzacyjna (-4 proc.) i najsłynniejsze restauracja (-3 proc.)

1. Coca-Cola - 70,4 mld dol (+2 proc.) 2. IBM - 64,7 mld dol (+7 proc.)

3. Microsoft - 60,9 mld dol. (+7)

4. Google - 47,8 mld dol (+36 proc.)!

5. General Electric - 42,8 mld dol. (- 10 proc.)

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama