Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez Forum Darczyńców we współpracy z PwC. W sumie objęło 22 firmy, jednak siedem z nich nie ujawniło przekazywanych kwot. W porównaniu z poprzednim rokiem kwota przekazanych środków zwiększyła się o 6 mln zł. Wciąż jest to jednak mniej niż w 2008 r., kiedy przekazano 31 mln zł. Powodem tego, jak wskazują firmy, jest kryzys finansowy.
Prawie połowa z przebadanych instytucji przeznacza na ten cel od 50 do 500 tys. zł. Pozostałe przeznaczyły ponad 1 mln zł. Wśród nich znalazły się dwie, które corocznie w ciągu ostatnich trzech lat przeznaczały ponad 5 mln.
Najczęściej instytucje finansowe prowadzą swoje programy w obszarze pomocy społecznej, edukacji oraz kultury i sztuki. Wśród głównych beneficjentów są dzieci i młodzież, które korzystają m.in. z programów stypendialnych, szczególnie w mniejszych miejscowościach, osoby niepełnosprawne oraz chore.
Badania wskazują także, że odbiorcami działań w 2010 r. były ofiary klęsk i katastrof, co sugeruje, iż firmy z branży finansowej zaangażowały się w ubiegłoroczną akcję pomocy ofiarom powodzi.
Zaangażowanie firm w realizację celów społecznych przejawia się głównie poprzez wsparcie finansowe. Formę tę wskazało 21 z 22 przebadanych firm. Popularnością cieszy się także angażowanie swoich pracowników w akcje na zasadzie wolontariatu, a także przekazywanie darowizn rzeczowych. Z obu tych form korzystało 17 firm. Nie mniej popularne było zakładanie fundacji (15 z 22 firm).