Z raportu „Obserwatora" banku Cetelem (obecnie Sygma) widać wyraźnie, że Polacy wolą ponadplanowe środki przeznaczyć na konsumpcję niż na oszczędności. Zwiększenie tych ostatnich w tym roku deklaruje jedynie 29 proc. badanych – rok temu podobne plany miało 34 proc.
Za to przybyło osób, które zamierzają pieniądze wydać na konsumpcję – deklaruje to aż 72 proc. ankietowanych, podczas gdy rok wcześniej było ich 68 proc.
Dane z raportu wyglądają korzystnie dla branży turystycznej i rozrywkowej. Wydatki na te cele planuje 52 proc. Polaków, wobec 47 proc. rok temu. – W tym roku spodziewamy się wzrostu liczby zarówno wyjazdów zagranicznych, jak i krajowych. W ostatnim przypadku rynek wychodzi z kilkuletniej zapaści, dopiero w 2010 r. pierwszy raz od dawna zanotowaliśmy jego wzrost. Do wyjazdów zagranicznych skłania też korzystniejszy kurs walut – mówi Krzysztof Łopaciński, wiceprezes Instytutu Turystyki.
Na ten rok prognoza Instytutu zakłada wzrost liczby krajowych wyjazdów długoterminowych (ponad pięć dni) o 2,1 proc., do 14,4 mln. Wyjazdów krótkoterminowych ma być więcej o 1,1 proc., czyli 18,9 mln. Za granicę wybierze się o 2,8 proc. osób więcej i ma ich być 7,3 mln.