Wolimy wydawać niż oszczędzać

Większość branż może się spodziewać w tym roku wzrostu wydatków konsumenckich

Publikacja: 07.05.2011 02:51

Nasz region przoduje pod względem wzrostu wydatków

Nasz region przoduje pod względem wzrostu wydatków

Foto: Rzeczpospolita

 

Z raportu „Obserwatora" banku Cetelem (obecnie Sygma) widać wyraźnie, że Polacy wolą ponadplanowe środki przeznaczyć na konsumpcję niż na oszczędności. Zwiększenie tych ostatnich w tym roku deklaruje jedynie 29 proc. badanych – rok temu podobne plany miało 34 proc.

Za to przybyło osób, które zamierzają pieniądze wydać na konsumpcję – deklaruje to aż 72 proc. ankietowanych, podczas gdy rok wcześniej było ich 68 proc.

Dane z raportu wyglądają korzystnie dla branży turystycznej i rozrywkowej. Wydatki na te cele planuje 52 proc. Polaków, wobec 47 proc. rok temu. – W tym roku spodziewamy się wzrostu liczby zarówno wyjazdów zagranicznych, jak i krajowych. W ostatnim przypadku rynek wychodzi z kilkuletniej zapaści, dopiero w 2010 r. pierwszy raz od dawna zanotowaliśmy jego wzrost. Do wyjazdów zagranicznych skłania też korzystniejszy kurs walut – mówi Krzysztof Łopaciński, wiceprezes Instytutu Turystyki.

Na ten rok prognoza Instytutu zakłada wzrost liczby krajowych wyjazdów długoterminowych (ponad pięć dni) o 2,1 proc., do 14,4 mln. Wyjazdów krótkoterminowych ma być więcej o 1,1 proc., czyli 18,9 mln. Za granicę wybierze się o 2,8 proc. osób więcej i ma ich być 7,3 mln.

Aż o 8 pkt proc. więcej niż rok temu, czyli 28 proc. respondentów, deklaruje w tym roku zamiar zakupu auta. Tyle samo co rok wcześniej, czyli 46 proc., chce kupić sprzęt AGD. W przypadku urządzeń RTV zamiar ich nabycia ma 38 proc. Polaków, o 2 pkt proc. więcej niż w 2010 r.

– Nie spodziewamy się dużych zmian. Ożywienie może spowodować większa dostępność kredytów ratalnych lub znaczące premiery nowego sprzętu, jak miało to miejsce z iPadem – mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Holding, właściciela sieci Media Markt i Saturn. W 2010 r. sprzedaż elektroniki spadła 5,7 proc. co było najgorszym wynikiem od kilku lat. Ten rok zaczął się jednak dużo lepiej – w styczniu rynek zyskał ponad 10 proc.

Zdaniem ekonomistów warto zauważyć też, że aż 44 proc. Polaków planuje w tym roku wydatki związane ze szkoleniami. W grę wchodzi także wszelkiego typu dokształcanie, jak kursy językowe czy studia, co podnosi wartość pracowników na rynku pracy. To także efekt szerokiego strumienia pieniędzy płynących na tego typu projekty ze środków UE. Spośród 13 ankietowanych państw tylko w Rosji i na Słowacji więcej osób planuje wydatki na ten cel.

Tylko dwie z 12 badanych kategorii zanotowały mniej niż rok temu deklaracji o zakupach. Są to motocykle i skutery oraz meble.

Tymczasem ta ostatnia branża – podobnie jak sprzedawcy sprzętu elektronicznego – i tak jest w nie najlepszych nastrojach. Już odczuwa spadek zainteresowania zakupami w systemie ratalnym, nawet rzędu 20 – 30 proc., co jest związane z utrudnionym dostępem do tego typu finansowania. To efekt kolejnych rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego, która chce ograniczyć zaciąganie przez Polaków kredytów, także konsumenckich.

– Trudno powiedzieć, jaki będzie cały rok, jeśli chodzi o sprzedaż mebli. Nadal jesteśmy ostrożnymi optymistami. Sytuacja zmienia się niemal w każdym miesiącu, wiele zależy od nastrojów konsumenckich i sytuacji na rynku mieszkaniowym – mówi Piotr Krzanowski, prezes sieci sklepów meblarskich Abra. – Spodziewamy się, że sytuacja powoli będzie się poprawiać, ale czeka nas okres solidnej walki o klienta i wzmożonych akcji marketingowych.

W tym roku zakup nieruchomości planuje tylko 8 proc. Polaków. To w sumie niewiele, ale warto podkreślić, że o ok. 1 pkt proc. więcej niż rok temu.

Z raportu „Obserwatora" banku Cetelem (obecnie Sygma) widać wyraźnie, że Polacy wolą ponadplanowe środki przeznaczyć na konsumpcję niż na oszczędności. Zwiększenie tych ostatnich w tym roku deklaruje jedynie 29 proc. badanych – rok temu podobne plany miało 34 proc.

Za to przybyło osób, które zamierzają pieniądze wydać na konsumpcję – deklaruje to aż 72 proc. ankietowanych, podczas gdy rok wcześniej było ich 68 proc.

Pozostało 88% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli