W najnowszym opublikowanym przez koncern Transnieft planie eksportu rosyjskiej ropy w trzecim kwartale zabrakło Gdańska, wynika z naszych informacji. Oznacza to, że Rosjanie nie zamierzają transportować swojej ropy tranzytem przez ten port, choć przez wiele lat to robili. Naftoport wypadł z grafiku Transnieftu już w zeszłym kwartale, ale wydawało się, że to tylko wypadek przy pracy, czyli jednorazowa sytuacja. Zwłaszcza że w kwietniu i tak kilka statków z rosyjską ropą wypłynęło z Gdańska, ale to zaledwie kilkaset tysięcy ton.
Teraz – jak mówi anonimowo jeden z przedstawicieli branży paliwowej – trzeba pogodzić się z tym, że na rosyjskim tranzycie Naftoport przestanie zarabiać.
W ubiegłym roku tranzyt przez Gdańsk wyniósł 7 mln ton. W tym tylko w styczniu i lutym Naftoport był ważny dla Rosjan, bo – w efekcie konfliktu z Białorusią – wstrzymali dostawy ropy do tamtejszych rafinerii i Transnieft skierował ten surowiec przez Gdańsk na eksport.
Naftoport jest częścią państwowej grupy PERN, która odpowiada za magazyny ropy i paliwa w kraju oraz działanie naftociągu Przyjaźń, którym rosyjski surowiec płynie do rafinerii w Płocku i Gdańsku oraz we wschodnich Niemczech. Prezes PERN Robert Soszyński przyznaje, że ograniczenie tranzytu przez Gdańsk ma znaczenie komercyjne, bo wpływy z tego tytułu stanowiły w ubiegłym roku ok. 70 proc. przychodów Naftoportu, które wyniosły ok. 40 mln zł. – Nie lekceważymy informacji podanej przez Transnieft, wolelibyśmy, by Gdańsk pojawił się na liście, i zabiegamy o tranzyt, bo nikt nie chce rezygnować z milionów złotych – mówi szef PERN. – Być może powtórzy się sytuacja z kwietnia i jednak kilka statków z rosyjską ropą wypłynie z Gdańska.
W opinii ekspertów decyzja Transnieftu oznacza nie tylko utracone przychody Naftoportu czy PERN, ale jest złym sygnałem na przyszłość. Nasi rozmówcy przypominają, że w przyszłym roku Transnieft odda do użytku gigantyczny rurociąg BTS 2 o długości 1000 km, za który zapłaciła ok. 2 mld dolarów. By był opłacalny, musi transportować dodatkową ropę do docelowego portu Usti Ługa nad Zatoką Fińską.