Cloud computing, czyli nowy model oferowania usług IT, szybko zdobywa klientów na całym świecie. Analitycy IDC szacują, że przez najbliższe pięć lat wartość tego rynku będzie się zwiększała średnio o 27 proc. rocznie, by w 2015 r. osiągnąć wartość 73 mld dol.
– W najbliższych latach popularność chmury będzie rosła wraz z rozwojem technologii mobilnych, rozwiązań bezprzewodowych oraz potrzeby przechowywania coraz większej ilości danych – uważa Frank Gens, wiceprezes i główny analityka IDC.
Do sukcesu cloud computingu przyczynił się m.in. kryzys gospodarczy, który wymusił na firmach szukanie oszczędności. Korzystanie z chmury obliczeniowej zwalnia bowiem użytkownika z konieczności zakupu drogiego oprogramowania czy sprzętu IT. Może korzystać z nich za pośrednictwem Internetu, płacąc dostawcy usługi tylko za faktyczne użycie udostępnionych mu zasobów.
Również polscy przedsiębiorcy, choć z pewnymi oporami, odkrywają, że korzystanie z cloud computingu może być dla nich opłacalne. Tylko 20 proc. z nich twierdzi, że nie słyszało o takiej usłudze lub ich wiedza jest szczątkowa. Ponad połowa zna już jednak podstawowe zalety i wady przystąpienia do chmury. Wśród pozytywów najczęściej wskazują optymalizację kosztów, szybkość wdrożenia i elastyczność rozwiązań IT.
– Czynnikami, które budzą ich obawy, są głównie kwestie bezpieczeństwa, trudności w dostosowaniu „cloudowych" rozwiązań IT do indywidualnych potrzeb oraz regulacje prawne ograniczające swobodne korzystanie z chmury w Polsce – mówi Ewa Zborowska, analityk rynku usług IT w polskim oddziale IDC.