Reklama

Firmy wchodzą w informatyczną chmurę

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej i częściej korzystają z cloud computingu (tzw. chmury obliczeniowej) – wynika z badań IDC Polska

Publikacja: 21.07.2011 02:31

Diagram przedstawiający "chmurę" przygotowany za pomocą programu Inkscape. Autor: Sam Johnston

Diagram przedstawiający "chmurę" przygotowany za pomocą programu Inkscape. Autor: Sam Johnston

Foto: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0

Cloud computing, czyli nowy model oferowania usług IT, szybko zdobywa klientów na całym świecie. Analitycy IDC szacują, że przez najbliższe pięć lat wartość tego rynku będzie się zwiększała średnio o 27 proc. rocznie, by w 2015 r. osiągnąć wartość 73 mld dol.

– W najbliższych latach popularność chmury będzie rosła wraz z rozwojem technologii mobilnych, rozwiązań bezprzewodowych oraz potrzeby przechowywania coraz większej ilości danych – uważa Frank Gens, wiceprezes i główny analityka IDC.

Do sukcesu cloud computingu przyczynił się m.in. kryzys gospodarczy, który wymusił na firmach szukanie oszczędności. Korzystanie z chmury obliczeniowej zwalnia bowiem użytkownika z konieczności zakupu drogiego oprogramowania czy sprzętu IT. Może korzystać z nich za pośrednictwem Internetu, płacąc dostawcy usługi tylko za faktyczne użycie udostępnionych mu zasobów.

Również polscy przedsiębiorcy, choć z pewnymi oporami, odkrywają, że korzystanie z cloud computingu może być dla nich opłacalne. Tylko 20 proc. z nich twierdzi, że nie słyszało o takiej usłudze lub ich wiedza jest szczątkowa. Ponad połowa zna już jednak podstawowe zalety i wady przystąpienia do chmury. Wśród pozytywów najczęściej wskazują optymalizację kosztów, szybkość wdrożenia i elastyczność rozwiązań IT.

– Czynnikami, które budzą ich obawy, są głównie kwestie bezpieczeństwa, trudności w dostosowaniu „cloudowych" rozwiązań IT do indywidualnych potrzeb oraz regulacje prawne ograniczające swobodne korzystanie z chmury w Polsce – mówi Ewa Zborowska, analityk rynku usług IT w polskim oddziale IDC.

Reklama
Reklama

Zdecydowana przewaga korzyści nad wadami powoduje, że – jak wynika z badań IDC Polska – ponad 75 proc. polskich firm albo bacznie przygląda się ofercie tego typu  rozwiązań na rynku, albo już wprowadza zmiany mające na celu ich łatwiejsze zaadaptowanie na potrzeby organizacji.

W popularyzacji cloud computingu spory udział mają również producenci oprogramowania, dla których jest to szansa na zwiększenie sprzedaży. Coraz częściej zamiast sprzedawać licencje na aplikacje, wolą udostępniać produkty przez sieć, gwarantując sobie tym samym stabilne przychody przez dłuższy czas, a nie tylko pojedynczy zastrzyk gotówki w momencie nawiązania współpracy z klientem.

Wymaga to od nich co prawda sporych inwestycji (m.in. w nowe serwerownie), ale saldo jest zdecydowanie dodatnie. Ten model oferowania oprogramowania mocno forsują zarówno polskie spółki produkujące np. oprogramowanie do zarządzania (np. Asseco Business Solutions czy Comarch), jak i zagraniczne koncerny. Microsoft udostępnia w ten sposób m.in. swoje oprogramowanie biurowe. Mocno wspiera również (programami motywacyjnymi) firmy partnerskie, które pozyskują dla niego klientów chcących wejść do chmury.

 

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama