Reklama

Najgorsze dopiero przed nami?

Co ósmy przedsiębiorca w Polsce uważa, że już wychodzimy z kryzysu. Optymistów jest jednak mniej niż pesymistów: co piąta firma twierdzi, że najgorsze dopiero przed nami

Publikacja: 15.06.2013 07:59

Jak wynika z globalnych statystyk Baina, w latach 2001-2011 tylko 11 proc. firm mogło pochwalić się

Jak wynika z globalnych statystyk Baina, w latach 2001-2011 tylko 11 proc. firm mogło pochwalić się stale generowaną wartością dodaną

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Jako czynniki najsilniej wpływające na konkurencyjność firm badani managerowie wskazali alternatywne rozwiązania, jednocześnie tylko co 20 ankietowany obawia się spadku popytu.

Mimo obaw o przyszłość, polskie firmy mają duży apetyt na przejęcia. W najbliższych 3-5 lat przejęcie głównego konkurenta planuje 42 proc. przedsiębiorców, 4 proc. prognozuje, że to oni zostaną wchłonięci. To wyniki badań Bain & Co., przeprowadzonych wśród największych firm na rynku.

- Sukces strategiczny w coraz większym stopniu zależy od zdolności firmy do szybszej adaptacji. W ujęciu globalnym 72 proc. respondentów wskazuje, że dobra strategia oznacza obecnie wyczuwanie zmian i szybszą reakcję na zmiany w stosunku do konkurencji – mówi Jacek Poświata, szef Bain&Company w Polsce.

Z tym jest jednak w polskich przedsiębiorstwach raczej słabo. Jak przyznaje blisko połowa managerów w największych na rynku firmach, najpoważniejszym problemem przedsiębiorstw jest brak podejmowania wystarczająco stanowczych decyzji inwestycyjnych i rozdrabnianie się na zbyt wiele zadań. Znakomita większość zarządzających firmami w Polsce (73 proc.) uważa, że szybkie tempo zmian sprawia, że wdrażanie strategii staje się coraz trudniejsze.

Na pytanie o sytuację gospodarczą Polski w nadchodzących latach, największa część menadżerów odpowiedziała, że ich zdaniem mniejszy się zainteresowanie inwestorów naszym rynkiem (33 proc.). Co piąty ankietowany uważa, że ograniczony zostanie dostęp do kapitału, jednocześnie tyle samo sądzi, że wzrośnie konkurencja na rynku. Tylko 7 proc. badanych uważa, że sytuacja pozostanie bez zmian.

Reklama
Reklama

Jak wynika z globalnych statystyk Baina, w latach 2001-2011 tylko 11 proc. firm mogło pochwalić się stale generowaną wartością dodaną. Oznacza to, że większość przedsiębiorstw nieustannie boryka się z różnorodnymi problemami: na braku konkurencyjności zaczynając, a na problemach z płynnością kończąc.

Jako czynniki najsilniej wpływające na konkurencyjność firm badani managerowie wskazali alternatywne rozwiązania, jednocześnie tylko co 20 ankietowany obawia się spadku popytu.

Mimo obaw o przyszłość, polskie firmy mają duży apetyt na przejęcia. W najbliższych 3-5 lat przejęcie głównego konkurenta planuje 42 proc. przedsiębiorców, 4 proc. prognozuje, że to oni zostaną wchłonięci. To wyniki badań Bain & Co., przeprowadzonych wśród największych firm na rynku.

Reklama
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Finanse
Sąd ogłosił upadłość spółki Cinkciarz.pl. Co z pieniędzmi tysięcy klientów?
Finanse
Samsung Pay wchodzi do Polski. Cel: milion użytkowników w rok
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Finanse
Wojna o mobilne płatności. Samsung rzuca wyzwanie Blikowi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama