Leasingowy boom na luksusowe auta

Po zmianach zasad odliczania VAT przy zakupie aut firmowych przedsiębiorstwa korzystają z rosnącego popytu na droższe modele.

Publikacja: 18.09.2014 11:12

Według danych Związku Polskiego Leasingu wartość sfinansowanych w ten sposób zakupów aut osobowych s

Według danych Związku Polskiego Leasingu wartość sfinansowanych w ten sposób zakupów aut osobowych sięgnęła w pierwszej połowie br. 5,1 mld zł i była prawie o 24 proc. większa niż rok wcześniej.

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

W pierwszych ośmiu miesiącach roku zanotowano blisko 30-procentowy wzrost sprzedaży aut luksusowych. To dynamika niemal dwa razy większa niż dla całego rynku nowych samochodów.

Kwestia finansowania

Zarówno dilerzy, jak i banki utrzymują, że boom nie byłby możliwy, gdyby nie elastyczne sposoby finansowania, szczególnie leasing.

– Decyzja o zakupie samochodu w zdecydowanej większości przypadków podejmowana jest w oparciu o możliwości i formę finansowania. Wśród klientów prowadzących działalność gospodarczą lub korporacji najistotniejszą formą finansowania jest leasing – zapewnia Krzysztof Zaremski z BMW Financial Services.

Według danych Związku Polskiego Leasingu wartość sfinansowanych w ten sposób zakupów aut osobowych sięgnęła w pierwszej połowie br. 5,1 mld zł i była prawie o 24 proc. większa niż rok wcześniej. – Leasing jest bardzo istotną formą finansowania samochodów – zapewnia rzecznik prasowy Audi Leszek Kempiński.

Dobrym przykładem jest tu Toyota, w której średnio 64 proc. aut sprzedanych do firm finansowanych jest leasingiem. Widoczna jest przy tym reguła, że im droższe jest auto, tym wyższy jest udział finansowania leasingiem. Jego udział sięga 30 proc. w klasie Aygo, przez 50–70 proc. w segmentach Auris czy Avensis, aż do blisko 100 proc. wśród aut luksusowych, w tym Lexusa.

Pełna obsługa

Na popularności zyskuje leasing operacyjny w czystej postaci, a także w formie pełnego wynajmu. Duże firmy, z flotami liczącymi od kilkudziesięciu aut wzwyż, praktycznie korzystają wyłącznie z leasingu operacyjnego lub pełnego najmu. – Użytkownik płaci stałą i dość niską opłatę za użytkowanie samochodów, która obejmuje najczęściej finansowanie, serwis, ubezpieczenie, samochody zastępcze i wymianę opon, czasem także inne usługi, jak monitoring pojazdów lub karty paliwowe – wylicza Paweł Szyszkowski z Toyoty.

Leasing operacyjny pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i zwalnia z kłopotów związanych ze zbyciem samochodu po okresie użytkowania. – Klienci w segmencie samochodów luksusowych zmieniają je co 2–3 lata i nie są zainteresowani odkupieniem auta. Chętnie zostawiają samochody firmie leasingowej w rozliczeniu – podkreśla dyrektor Departamentu Wsparcia Sprzedaży w pionie bankowości firmowej Getin Leasing Jolanta Bogusz.

Odkup zwiększa ryzyko firmy leasingowej, co związane jest z wyceną wartości końcowej auta. Rozpiętość cen w tym segmencie jest spora: średnia cena nowego BMW to 196 tys. zł, lexusa 213 tys. zł, jaguara 304 tys. zł, porsche 450 tys. zł, bentleya 952 tys. zł, a ferrari 1,2 mln zł. – W Getin Leasing do samochodów luksusowych zaliczamy wszystkie auta kosztujące powyżej 150 tys. zł, gdy np. Samar zalicza do tej kategorii konkretne marki i modele – wyjaśnia Bogusz.

Ograniczony rynek

Nie wszystkie firmy leasingowe oferują leasing droższych modeli. – Różnice w wycenie w przypadku aut używanych mogą być spore, szczególną rolę gra tutaj doposażenie samochodu. Trzeba do takich przypadków podejść bardzo indywidualnie, aby sprostać oczekiwaniom klientów i właściwej ocenie ryzyka, dlatego bardzo często spotykanym na rynku podejściem jest leasing tylko nowych pojazdów, zakupionych bezpośrednio od dilera – stwierdza przedstawicielka Getin Banku. – Procedurę uproszczoną stosujemy w modelach kosztujących od 150 do 200 tys. zł, a w zasadzie do pół miliona złotych – zapewnia Bogusz. Uproszczona procedura oznacza, że klient musi przedstawić jedynie dokumenty rejestrowe firmy oraz dowód osobisty.

Z punktu widzenia klientów i firm leasingowych rynek aut premium liczy ok. 40–50 tys. samochodów, w tym 25 tys. nowych, resztę stanowią używane. W przypadku marek luksusowych z reguły są to egzemplarze do dwóch–trzech lat.

Opinia:

Michał ?Odrzywołek, dyrektor sprzedaży ?ds. transportu w Getin Leasing

Klienci kupujący samochody luksusowe oczekują przede wszystkim sprawnej obsługi. Liczy się czas otrzymania decyzji oraz dopasowanie oferty do potrzeb i oczekiwań, tj. okres leasingu, opłata wstępna, wysokość raty, wartość końcowa samochodu. Stosujemy zazwyczaj uproszczone procedury, decyzje wydajemy niezwłocznie, często wystarczy jeden kontakt z naszym doradcą. Załatwiamy za klientów także pozostałe formalności, takie jak ubezpieczenie lub rejestracja samochodu. Klienci docenili nasze starania, co odzwierciedlają wyniki rankingu przedsiębiorstw leasingowych. W ciągu czterech lat Getin Leasing znalazł się na szczycie zestawienia ZPL, zajmując drugie miejsce pod względem przychodów w segmencie pojazdów. W klasie samochodów premium znaczącą część naszego portfela stanowią samochody używane. Obserwujemy szybki wzrost tego rynku zarówno u autoryzowanych dilerów, jak i niezależnych sprzedawców. Limitem jest jedynie wiek pojazdu, który nie może przekraczać dziesięciu lat w momencie zakończenia umowy leasingu. Widoczny jest także drugi trend: coraz popularniejszy staje się wynajem. Oferujemy oprócz tradycyjnego wynajmu długoterminowego także produkt dla klientów posiadających małą flotę czy nawet jeden samochód. Jest to Leasing Mobilny, który obejmuje finansowanie oraz serwis, ubezpieczenie, likwidację szkód, samochód zastępczy; wszystko to ujęte w miesięcznej opłacie.

W pierwszych ośmiu miesiącach roku zanotowano blisko 30-procentowy wzrost sprzedaży aut luksusowych. To dynamika niemal dwa razy większa niż dla całego rynku nowych samochodów.

Kwestia finansowania

Pozostało 96% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli