Tomasz Kisiel: Ufamy małym firmom

- Klient korzystając z aktywa ma się rozwijać i budować zysk. Tak rośnie polska gospodarka - mówi Tomasz Kisiel, członek zarządu Pekao Leasing.

Publikacja: 11.06.2024 17:19

Tomasz Kisiel, członek zarządu Pekao Leasing

Tomasz Kisiel, członek zarządu Pekao Leasing

Foto: Rzeczpospolita

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Jak dziś wygląda koniunktura gospodarki z punktu widzenia członka zarządu firmy leasingowej?

Polska gospodarka rośnie, ale nie równomiernie. Są sektory w których widzimy ożywienie, są rozpoczęte projekty inwestycyjne, które się będą kończyć. Z punktu widzenia inwestycji mamy stagnację od małych przedsiębiorstwach, która zaczęła się ponad dwa lata temu. Duże przedsiębiorstwa finansowały się z własnego obrotu, kończyły poprzednią perspektywę unijną, a teraz mamy zastój. Widzimy zwiększone zapotrzebowanie w branży na leasingi (…). Staramy się w ten sposób wspierać płynność w firmie.

Obecna sytuacja jest wyczekująca. Firmy czekają na nową perspektywę unijną i otwarcie KPO. Te, które posiadają własne equity i mają zdolność kredytową również starają się szukać finansowania.

W którą stronę może rozwijać się rynek leasingu? Ciągle leasing samochodów rozwija się dynamicznie.

Jesteśmy kojarzeni z samochodami osobowymi. Ponad 50 proc. klientów to firmy do 5 mln zł przychodów z działalności operacyjnej. Liczymy, że leasing w maszynach i urządzeniach będzie u nich bodźcem do dalszego rozwoju. Oni sobie cenią ułatwienia i szybkość proceduralną, szybki czas od wniosku do decyzji. Nasza branża spełnia te oczekiwania, bo ma bardzo uproszczone procedury i oceny behawioralne. Zależy nam nad wprowadzeniem formy dokumentowej podpisu, co pozwoli nam jeszcze szybciej docierać do klienta i budować zadowolenie.

Leasing w inwestycjach to też projekty z zielonym czynnikiem. Mówię o ESG, wszystkich formach poprawy efektywności energetycznej w maszynach i urządzeniach. To będzie motorem rozwoju przedsiębiorstw i leasingu. Ważne jest skupienie się na kliencie, wysłuchanie, co mu jest potrzebne przy tych projektach. Ważny jest dobry balans między finansowaniem leasingiem a kredytem. Kredytem budowy nieruchomości, a ruchomości leasingiem.

Jak w ostatnich latach wygląda spłacanie rat leasingowych? Kliencie sobie radzą przy podwyższonych stopach procentowych?

Tak. Patrząc na branżę bankową, jako sektor leasingowy nie mamy gorszych wskaźników spłat. Nasi klienci realizują swoje projekty, wcześniej są dobrze badani. To potwierdza, że branża leasingowa jest gotowa, żeby udzielać coraz większych finansowań w branży inwestycyjnej. Mówię tu o maszynach i urządzeniach, projektach OZE, farmach fotowoltaicznych, gdzie wyspecjalizowana analiza jest konieczna.

Firmy, które mają krótszą historię mogą się ubiegać o leasing?

Jak najbardziej tak. Pierwszą potrzebą firm, które zaczynają swoją działalność jest samochód. Osobowy czy dostawczy, często używany. To są osoby fizyczne, które często pracowały na etacie i poświecili swoje własne pieniądze, żeby rozpocząć biznes. My im ufamy. To dla nich pierwszy kontakt z branżą finansową, za wcześnie, żeby pójść do banku. Pierwsze pieniądze przeznaczają na udziały własne. My im pomagamy, dopasowujemy raty, upraszczamy procedury. Badamy czy aktywo jest atrakcyjne, a klient korzystając z niego ma się rozwijać i budować zysk. Tak zaczynamy współpracę z małymi firmami, które potem rosną. Tak rośnie polska gospodarka.

Branżę leasingową interesuje sztuczna inteligencja?

Tak. W pierwszej kolejności mówimy o rozmowie z klientem i automatyzacji procesów. Nasza branża bije rekordy popularności w samochodach, bo proces jest szybki. Dzięki sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie ten proces jeszcze przyspieszyć, od momentu złożenia wniosku do wypłaty środków.

Ważnym dla całej branży czynnikiem jest umożliwienie podpisu w formie elektronicznej. To nam bardzo ułatwi współpracę i zredukuje koszty. Klienci na tym skorzystają. Finansowanie będzie jeszcze tańsze, bardziej atrakcyjne i szybsze.

Jak wygląda finansowanie rozwoju działalności dealerów samochodowych?

Współpracujemy z nimi poprzez wypracowane standardy. Udzielamy finansowań stockowych, które są bardzo popularne. W dobie dużej nadpłynności samochodów osobowych wykorzystywane są finansowania stockowe. Jako branża jesteśmy w tym wyspecjalizowanymi podmiotami.

-notował Grzegorz Balawender

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Materiał powstał we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu

Jak dziś wygląda koniunktura gospodarki z punktu widzenia członka zarządu firmy leasingowej?

Pozostało 96% artykułu
Finanse
Długi dają zarobić, a inwestycje kwitną
Finanse
Król Karol III otrzyma ogromną podwyżkę. Dzięki farmom wiatrowym
Finanse
Potężna oferta BGK wsparta funduszami unijnymi
Finanse
Skowrońska: Czy to było bezkrólewie, czy królestwo absolutne PiS?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Finanse
Prezesi PZU, BGK i BOŚ już ze zgodą KNF