Jak rządy walczą ze skutkami kryzysów

W niektórych krajach w wyniku kryzysu zmieniono priorytety w zakresie polityki gospodarczej. Przykładem takiego działania są Chiny, w którym to kraju pobudzono konsumpcję wewnętrzną

Publikacja: 17.11.2010 15:54

Jak rządy walczą ze skutkami kryzysów

Foto: AFP

Resort gospodarki przygotował raport na temat działań podjętych przez rządy, aby ochronić wzrost gospodarczy.

Wynika z niego, że sposobów na likwidację skutków kryzysu jest wiele. Ich realizacja zależała od sytuacji w konkretnych krajach i prowadzonej przez ich rządy polityki. Rosja np. by chronić swój rynek zastosowała środki taryfowe i parataryfowe. W przypadku państw członkowskich WNP, a w szczególności Rosji zaznacza się także zjawisko „wymuszania delokalizacji” – stosowania rozmaitych zachęt i nacisków skłaniających inwestorów zagranicznych do lokowania produkcji w Rosji. W tym kierunku będzie zapewne szła dalsza współpraca gospodarcza z Rosją. Dodatkowym, istotnym czynnikiem, modyfikującym sytuację na tym kierunku jest ustanowienie unii celnej Białorusi, Rosji i Kazachstanu, z perspektywą przekształcenia jej w unię gospodarczą. Obecnie trudno jeszcze oceniać konsekwencje tych działań w zakresie integracji gospodarczej dla perspektyw rozwoju współpracy (np. dla kanałów przepływu towarów, które mogą ulec zmianom).

- Jednym z istotnych instrumentów polityki antykryzysowej stało się także stymulowanie rozwoju eksportu - podkreślają analitycy MG. - Takie działania podjęto m.in. w USA. Z kolei kraje rozwijające się, które nie mogły sobie pozwolić na finansowanie antykryzysowych programów wsparcia, rekompensowały to zwiększoną aktywnością w zakresie promocji eksportu.

Innym istotnym instrumentem polityki antykryzysowej jest stymulowanie rozwoju eksportu, np. w USA Prezydent Obama chce podwoić amerykański eksport w ciągu pięciu lat i uzyskać dla USA pozycję 1. eksportera świata. Dla realizacji tego celu przyjęto specjalną strategię rozwoju eksportu, przewidującą m.in. rozwiązania instytucjonalne (np. rada gabinetowa ds. eksportu, wsparcie etatowe placówek ds. promocji handlu i inwestycji).

Kraje rozwijające się, które nie mogły sobie pozwolić na finansowanie antykryzysowych programów wsparcia, rekompensowały to zwiększoną aktywnością administracji rządowej w zakresie promocji eksportu. Aktywność ta była koncentrowana głównie na rynkach pozaeuropejskich. Ważnym instrumentem zwiększania dostępu do rynków może być także umiejętnie adresowana pomoc rozwojowa.

Należy monitorować politykę inwestycyjną wielkich korporacji transnarodowych, które aktualnie szukają możliwości ekspansji i inwestowania środków zaoszczędzonych w czasie kryzysu. Zasadnicze znaczenie dla ich przyciągnięcia ma stworzenie odpowiednich warunków do przyjmowania inwestycji.

Potrzebna jest dekoncentracja eksportu (obecnie jest on w ok. 80 proc. skierowany do UE) i jego reorientacja na nowe kierunki geograficzne, gdzie możliwe będzie generowanie znaczących wzrostów eksportu. Kryzys jest zawsze okazją dla nieoczekiwanego otwarcia nowych rynków. Ważna jest odpowiednia lokalizacja przedsięwzięcia biznesowego (np. lokalizacja sklepu polskiej firmy kosmetycznej na Times Square w Nowym Jorku) - inwestycje w jednym kraju mogą być trampoliną do szerszej ekspansji polskich firm w regionie lub w świecie: przykładem Kazachstan, który może stanowić wrota do rynku rosyjskiego czy lokowanie przez przedsiębiorców polskich produkcji w Niemczech w celu uzyskania dostępu do znaku „Made in Germany".

Resort gospodarki przygotował raport na temat działań podjętych przez rządy, aby ochronić wzrost gospodarczy.

Wynika z niego, że sposobów na likwidację skutków kryzysu jest wiele. Ich realizacja zależała od sytuacji w konkretnych krajach i prowadzonej przez ich rządy polityki. Rosja np. by chronić swój rynek zastosowała środki taryfowe i parataryfowe. W przypadku państw członkowskich WNP, a w szczególności Rosji zaznacza się także zjawisko „wymuszania delokalizacji” – stosowania rozmaitych zachęt i nacisków skłaniających inwestorów zagranicznych do lokowania produkcji w Rosji. W tym kierunku będzie zapewne szła dalsza współpraca gospodarcza z Rosją. Dodatkowym, istotnym czynnikiem, modyfikującym sytuację na tym kierunku jest ustanowienie unii celnej Białorusi, Rosji i Kazachstanu, z perspektywą przekształcenia jej w unię gospodarczą. Obecnie trudno jeszcze oceniać konsekwencje tych działań w zakresie integracji gospodarczej dla perspektyw rozwoju współpracy (np. dla kanałów przepływu towarów, które mogą ulec zmianom).

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje