Rok nowych dróg i czekania na przetargi

W tym roku ma się zakończyć budowa 972 km dróg wartych prawie 34 miliardy złotych

Publikacja: 16.01.2012 03:03

Kończą się duże inwestycje drogowe

Kończą się duże inwestycje drogowe

Foto: Rzeczpospolita

Kończą się duże kontrakty drogowe. Firmy budowlane zapewniają, że na ten rok mają pełne portfele zamówień. Poważne problemy pojawią się w roku przyszłym, a rok 2014 może być dla branży bardzo zły. – Jeżeli rząd nie ogłosi pierwszych przetargów na budowę dróg współfinansowanych z dotacji unijnych na lata 2014 – 2020, już w 2013 roku stracimy kolejny rok – alarmuje Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Wiele firm specjalizujących się dotąd w budowie dróg rozszerza i umacnia swoją działalność na innych rynkach – budowy torów, bloków energetycznych czy nawet gospodarowania śmieciami.

Jeszcze w styczniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić trzy nowe przetargi na budowę obwodnic. GDDKiA chce wybrać firmy, które wybudują 8-km obwodnicę Szczuczyna, 12,1 km trasy obwodowej Bargłowa Kościelnego i obwodnicę Stawisk o długości 6,5 km. – W I półroczu ma zostać podpisana umowa na budowę węzła wraz z przebudową autostrady A6 na odcinku 2,2 km. Kosztorys inwestorski opiewa na 30,2 mln zł – mówi Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA.

W czerwcu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na budowę 4,6 km warszawskiego odcinka trasy S8 od węzła Powązkowska do węzła Modlińska. Postępowanie zostało wszczęte w czerwcu 2011 r. – Z naszych szacunków wynika, że w tym roku na rynku pojawią się zlecenia GDDKiA o wartości ok. 2,8 mld zł – mówi Dariusz Blocher.

W tym szacowana na ok. 1 – 1,2 mld zł przebudowa mostu Grota-Roweckiego w Warszawie.

– Reszta to będą małe inwestycje – mówi Blocher. W tej chwili czekamy na rozstrzygnięcie postępowań wartych ok. 800 mln zł. Wszystkie zostały ogłoszone przez samorządy – podsumowuje szef Budimeksu.

Po kontrakty samorządowe sięga tez Bilfinger Berger. – W ostatnich dniach podpisaliśmy umowę wartą ok. 50 mln zł na budowę węzła komunikacyjnego w Częstochowie – mówi Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Berger Budownictwo. Jak dodaje, skala samorządowych przetargów jest jednak również dużo mniejsza niż w latach poprzednich.

W tym roku ma powstać w sumie 528 km autostrad i 440,7 km tras ekspresowych.

Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA jeszcze w tym miesiącu kierowcom ma zostać oddany 13-km fragment autostrady A4 z Wierzchosławic do Krzyża, w lutym kolejne 10,4 km tej trasy na wysokości Rzeszowa, a w maju kolejne 88.2 km autostrady z Rzeszowa do Korczowej.

Fragment o długości prawie 70 km z Krzyża do Rzeszowa ma powstać do czerwca 2012 r.  Z kolei w kwietniu mają zostać oddane do użytku cztery odcinki trasy A1 z Kowal do Strykowa pod Łodzią o łącznej długości 75,2 km. Miesiąc później prace mają zakończyć się na trzech odcinkach autostrady A2 między Łodzią a Warszawą.

Kończą się duże kontrakty drogowe. Firmy budowlane zapewniają, że na ten rok mają pełne portfele zamówień. Poważne problemy pojawią się w roku przyszłym, a rok 2014 może być dla branży bardzo zły. – Jeżeli rząd nie ogłosi pierwszych przetargów na budowę dróg współfinansowanych z dotacji unijnych na lata 2014 – 2020, już w 2013 roku stracimy kolejny rok – alarmuje Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Wiele firm specjalizujących się dotąd w budowie dróg rozszerza i umacnia swoją działalność na innych rynkach – budowy torów, bloków energetycznych czy nawet gospodarowania śmieciami.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli