Polska awansuje w branży nowoczesnych usług

W świadczeniu zaawansowanych usług opartych na wiedzy możemy wkrótce stać się światowym liderem. Pomaga nam w tym globalny kryzys

Aktualizacja: 10.09.2012 05:37 Publikacja: 10.09.2012 01:01

Polska awansuje w branży nowoczesnych usług

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

Red

Licz­ba za­trud­nio­nych w sek­to­rze no­wo­cze­snych usług dla biz­ne­su prze­kro­czy­ła już 90 tys. osób. Z ko­lei licz­ba sa­mych cen­trów usłu­go­wych z za­gra­nicz­nym ka­pi­ta­łem, któ­rych na ko­niec 2010 r. dzia­ła­ło w Pol­sce 282, a w koń­cu ubie­głe­go ro­ku 337, wzro­sła obec­nie do ok. 350. To spra­wia, że branża jest obec­nie jed­ną z naj­szyb­ciej roz­wi­ja­ją­cych się ga­łę­zi pol­skiej go­spo­dar­ki. W Pol­sce dzia­ła­ją cen­tra usłu­go­we ta­kich glo­bal­nych po­ten­ta­tów, jak IBM, Go­ogle, Shell, Ge­ne­ral Elec­tric czy Xe­rox. Sza­cu­je się, że przed koń­cem ro­ku za­trud­nie­nie w usłu­gach prze­kro­czy 100 tys.

W ostat­nich mie­sią­cach tyl­ko w Kra­ko­wie po­wsta­ły no­we ośrod­ki ta­kich firm jak Ci­sco, Ener­gy Mi­cro czy FNC Tech­no­lo­gies. Do uru­cho­mie­nia cen­trów usług we Wro­cła­wiu szy­ku­ją się Bank of New York Mel­lon i Do­lby La­bo­ra­to­ries. Za­trud­nie­nie zwięk­szają In­fo­sys, HP i Cap­ge­mi­ni. W ubie­głym ty­go­dniu „Fi­nan­cial Ti­mes" po­dał informacje o pla­nach Cre­dit Su­is­se, któ­ry w ra­mach re­duk­cji kosz­tów pla­nu­je prze­nie­sie­nie z Sin­ga­pu­ru do Pol­ski czę­ści eta­tów ad­mi­ni­stra­cyj­nej ob­słu­gi ban­ku.

– Je­ste­śmy na trze­cim miej­scu w świe­cie pod wzglę­dem atrak­cyj­no­ści sek­to­ra dla za­gra­nicz­nych in­we­sto­rów – pod­kre­śla Ja­cek Le­ver­nes, czło­nek za­rzą­du Hew­lett Pac­kard Eu­ro­pe oraz pre­zes sku­pia­ją­ce­go in­we­sto­rów Związ­ku Li­de­rów Sek­to­ra Usług Biz­ne­so­wych (ABSL). Na­sza po­zy­cja ma jed­nak znacz­nie wzro­snąć dzię­ki usłu­gom bar­dziej zło­żo­nym i za­awan­so­wa­nym, opar­tym na wie­dzy. Ich roz­wój w Pol­sce co­raz bar­dziej przy­spie­sza przez wy­ko­rzy­sta­nie wy­so­kich kwa­li­fi­ka­cji i do­świad­cze­nia pra­cow­ni­ków, a także ro­sną­cej in­no­wa­cyj­no­ści. – W tej dzie­dzi­nie ma­my szan­sę stać się świa­to­wym li­de­rem. Zwłasz­cza że jest ona zwią­za­na ze stra­te­gią i prio­ry­te­ta­mi pol­skiej go­spo­dar­ki – twier­dzi Le­ver­nes.

Dziś w So­po­cie roz­po­czy­na się III kon­fe­ren­cja ABSL. Bę­dzie po­świę­co­na eta­pom roz­wo­ju cen­trów usług biz­ne­so­wych – od wy­bo­ru miej­sca in­we­sty­cji, for­my wspar­cia ze stro­ny rzą­du oraz za­pla­no­wa­nia pro­ce­su re­kru­ta­cyj­ne­go po­przez roz­wój usług aż po do­sko­na­le­nie pro­ce­sów biz­ne­so­wych. – Ten rok przy­no­si no­we tren­dy: znacz­ne zwięk­sze­nie na­pły­wu usług o cha­rak­te­rze ana­li­tycz­nym. Nie by­ło­by to mo­żli­we bez no­wych roz­wią­zań tech­no­lo­gicz­nych i in­we­sty­cji w lu­dzi, któ­rzy są w sta­nie to ro­bić – mó­wi Kry­stian Be­stry, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy In­fo­sys BPO Eu­ro­pe i wi­ce­pre­zes ABSL.

We­dług ra­por­tu Eve­rest Pol­ska jest na świe­cie dru­gim po In­diach ośrod­kiem z naj­więk­szą ba­zą spe­cja­li­stów do ob­słu­gi no­wo­cze­snych usług. Wy­ró­żnia­my się rów­nież pod wzglę­dem zna­jo­mo­ści ję­zy­ków. Choć w ob­słu­dze po an­giel­sku nie mo­że­my kon­ku­ro­wać z In­dia­mi, to np. w ob­słu­dze kon­trak­tów z Nie­miec oraz wy­ma­ga­ją­cych wie­lo­ję­zycz­nych kom­pe­ten­cji znaj­du­je­my się w świa­to­wej czo­łów­ce. Z ana­liz ABSL wy­ni­ka, że cen­tra usług w Pol­sce two­rzą obec­nie aż 40 proc. wszyst­kich eta­tów tej branży w Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej.

Biz­nes usłu­go­wy w Pol­sce jest moc­no roz­krę­cany przez kry­zys. Fir­my w roz­wi­nię­tych kra­jach mu­szą ciąć kosz­ty, więc po­szu­ku­ją tań­szych ryn­ków dla out­so­ur­cin­gu usług: księ­go­wych, fi­nan­so­wych, do­rad­czych czy IT. – Do­pó­ki trwa­ją za­wi­ro­wa­nia w świa­to­wej go­spo­dar­ce, bra­nża no­wo­cze­snych usług w Pol­sce bę­dzie się roz­wi­jać w przy­spie­szo­nym tem­pie – twier­dzi Le­ver­nes.

Kto należy do ABSL

Zwią­zek Li­de­rów Sek­to­ra Usług Biz­ne­so­wych (ABSL) jest or­ga­ni­za­cją bra­nżo­wą re­pre­zen­tu­ją­cą sek­tor no­wo­cze­snych usług biz­ne­so­wych w Pol­sce. Zrze­sza cen­tra usług wspól­nych (Sha­red Se­rvi­ce Cen­ters, SSC), out­so­ur­cin­gu pro­ce­sów biz­ne­so­wych (Bu­si­ness Pro­cess Out­so­ur­cing, BPO), out­so­ur­cin­gu IT (In­for­ma­tion Tech­no­lo­gy Out­so­ur­cing, ITO), cen­tra ba­daw­czo­-roz­wo­jo­we (R&D) oraz fir­my wspie­ra­ją­ce roz­wój sek­to­ra. Do ABSL na­le­ży obec­nie po­nad 50 in­we­sto­rów, m.in. Arva­to Se­rvi­ces, Cap­ge­mi­ni, Carls­berg, Ernst & Young, Geo­ban, Go­ogle, HAYS, Hew­lett­-Pac­kard, IBM, In­fo­sys, Jo­nes Lang La­Sal­le, MAN, Proc­ter & Gam­ble, Shell, So­ny, Thom­son Reu­ters, UBS, Xe­rox.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli