Polska awansuje w branży nowoczesnych usług

W świadczeniu zaawansowanych usług opartych na wiedzy możemy wkrótce stać się światowym liderem. Pomaga nam w tym globalny kryzys

Aktualizacja: 10.09.2012 05:37 Publikacja: 10.09.2012 01:01

Polska awansuje w branży nowoczesnych usług

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

Red

Licz­ba za­trud­nio­nych w sek­to­rze no­wo­cze­snych usług dla biz­ne­su prze­kro­czy­ła już 90 tys. osób. Z ko­lei licz­ba sa­mych cen­trów usłu­go­wych z za­gra­nicz­nym ka­pi­ta­łem, któ­rych na ko­niec 2010 r. dzia­ła­ło w Pol­sce 282, a w koń­cu ubie­głe­go ro­ku 337, wzro­sła obec­nie do ok. 350. To spra­wia, że branża jest obec­nie jed­ną z naj­szyb­ciej roz­wi­ja­ją­cych się ga­łę­zi pol­skiej go­spo­dar­ki. W Pol­sce dzia­ła­ją cen­tra usłu­go­we ta­kich glo­bal­nych po­ten­ta­tów, jak IBM, Go­ogle, Shell, Ge­ne­ral Elec­tric czy Xe­rox. Sza­cu­je się, że przed koń­cem ro­ku za­trud­nie­nie w usłu­gach prze­kro­czy 100 tys.

W ostat­nich mie­sią­cach tyl­ko w Kra­ko­wie po­wsta­ły no­we ośrod­ki ta­kich firm jak Ci­sco, Ener­gy Mi­cro czy FNC Tech­no­lo­gies. Do uru­cho­mie­nia cen­trów usług we Wro­cła­wiu szy­ku­ją się Bank of New York Mel­lon i Do­lby La­bo­ra­to­ries. Za­trud­nie­nie zwięk­szają In­fo­sys, HP i Cap­ge­mi­ni. W ubie­głym ty­go­dniu „Fi­nan­cial Ti­mes" po­dał informacje o pla­nach Cre­dit Su­is­se, któ­ry w ra­mach re­duk­cji kosz­tów pla­nu­je prze­nie­sie­nie z Sin­ga­pu­ru do Pol­ski czę­ści eta­tów ad­mi­ni­stra­cyj­nej ob­słu­gi ban­ku.

– Je­ste­śmy na trze­cim miej­scu w świe­cie pod wzglę­dem atrak­cyj­no­ści sek­to­ra dla za­gra­nicz­nych in­we­sto­rów – pod­kre­śla Ja­cek Le­ver­nes, czło­nek za­rzą­du Hew­lett Pac­kard Eu­ro­pe oraz pre­zes sku­pia­ją­ce­go in­we­sto­rów Związ­ku Li­de­rów Sek­to­ra Usług Biz­ne­so­wych (ABSL). Na­sza po­zy­cja ma jed­nak znacz­nie wzro­snąć dzię­ki usłu­gom bar­dziej zło­żo­nym i za­awan­so­wa­nym, opar­tym na wie­dzy. Ich roz­wój w Pol­sce co­raz bar­dziej przy­spie­sza przez wy­ko­rzy­sta­nie wy­so­kich kwa­li­fi­ka­cji i do­świad­cze­nia pra­cow­ni­ków, a także ro­sną­cej in­no­wa­cyj­no­ści. – W tej dzie­dzi­nie ma­my szan­sę stać się świa­to­wym li­de­rem. Zwłasz­cza że jest ona zwią­za­na ze stra­te­gią i prio­ry­te­ta­mi pol­skiej go­spo­dar­ki – twier­dzi Le­ver­nes.

Dziś w So­po­cie roz­po­czy­na się III kon­fe­ren­cja ABSL. Bę­dzie po­świę­co­na eta­pom roz­wo­ju cen­trów usług biz­ne­so­wych – od wy­bo­ru miej­sca in­we­sty­cji, for­my wspar­cia ze stro­ny rzą­du oraz za­pla­no­wa­nia pro­ce­su re­kru­ta­cyj­ne­go po­przez roz­wój usług aż po do­sko­na­le­nie pro­ce­sów biz­ne­so­wych. – Ten rok przy­no­si no­we tren­dy: znacz­ne zwięk­sze­nie na­pły­wu usług o cha­rak­te­rze ana­li­tycz­nym. Nie by­ło­by to mo­żli­we bez no­wych roz­wią­zań tech­no­lo­gicz­nych i in­we­sty­cji w lu­dzi, któ­rzy są w sta­nie to ro­bić – mó­wi Kry­stian Be­stry, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy In­fo­sys BPO Eu­ro­pe i wi­ce­pre­zes ABSL.

We­dług ra­por­tu Eve­rest Pol­ska jest na świe­cie dru­gim po In­diach ośrod­kiem z naj­więk­szą ba­zą spe­cja­li­stów do ob­słu­gi no­wo­cze­snych usług. Wy­ró­żnia­my się rów­nież pod wzglę­dem zna­jo­mo­ści ję­zy­ków. Choć w ob­słu­dze po an­giel­sku nie mo­że­my kon­ku­ro­wać z In­dia­mi, to np. w ob­słu­dze kon­trak­tów z Nie­miec oraz wy­ma­ga­ją­cych wie­lo­ję­zycz­nych kom­pe­ten­cji znaj­du­je­my się w świa­to­wej czo­łów­ce. Z ana­liz ABSL wy­ni­ka, że cen­tra usług w Pol­sce two­rzą obec­nie aż 40 proc. wszyst­kich eta­tów tej branży w Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej.

Biz­nes usłu­go­wy w Pol­sce jest moc­no roz­krę­cany przez kry­zys. Fir­my w roz­wi­nię­tych kra­jach mu­szą ciąć kosz­ty, więc po­szu­ku­ją tań­szych ryn­ków dla out­so­ur­cin­gu usług: księ­go­wych, fi­nan­so­wych, do­rad­czych czy IT. – Do­pó­ki trwa­ją za­wi­ro­wa­nia w świa­to­wej go­spo­dar­ce, bra­nża no­wo­cze­snych usług w Pol­sce bę­dzie się roz­wi­jać w przy­spie­szo­nym tem­pie – twier­dzi Le­ver­nes.

Kto należy do ABSL

Zwią­zek Li­de­rów Sek­to­ra Usług Biz­ne­so­wych (ABSL) jest or­ga­ni­za­cją bra­nżo­wą re­pre­zen­tu­ją­cą sek­tor no­wo­cze­snych usług biz­ne­so­wych w Pol­sce. Zrze­sza cen­tra usług wspól­nych (Sha­red Se­rvi­ce Cen­ters, SSC), out­so­ur­cin­gu pro­ce­sów biz­ne­so­wych (Bu­si­ness Pro­cess Out­so­ur­cing, BPO), out­so­ur­cin­gu IT (In­for­ma­tion Tech­no­lo­gy Out­so­ur­cing, ITO), cen­tra ba­daw­czo­-roz­wo­jo­we (R&D) oraz fir­my wspie­ra­ją­ce roz­wój sek­to­ra. Do ABSL na­le­ży obec­nie po­nad 50 in­we­sto­rów, m.in. Arva­to Se­rvi­ces, Cap­ge­mi­ni, Carls­berg, Ernst & Young, Geo­ban, Go­ogle, HAYS, Hew­lett­-Pac­kard, IBM, In­fo­sys, Jo­nes Lang La­Sal­le, MAN, Proc­ter & Gam­ble, Shell, So­ny, Thom­son Reu­ters, UBS, Xe­rox.

Licz­ba za­trud­nio­nych w sek­to­rze no­wo­cze­snych usług dla biz­ne­su prze­kro­czy­ła już 90 tys. osób. Z ko­lei licz­ba sa­mych cen­trów usłu­go­wych z za­gra­nicz­nym ka­pi­ta­łem, któ­rych na ko­niec 2010 r. dzia­ła­ło w Pol­sce 282, a w koń­cu ubie­głe­go ro­ku 337, wzro­sła obec­nie do ok. 350. To spra­wia, że branża jest obec­nie jed­ną z naj­szyb­ciej roz­wi­ja­ją­cych się ga­łę­zi pol­skiej go­spo­dar­ki. W Pol­sce dzia­ła­ją cen­tra usłu­go­we ta­kich glo­bal­nych po­ten­ta­tów, jak IBM, Go­ogle, Shell, Ge­ne­ral Elec­tric czy Xe­rox. Sza­cu­je się, że przed koń­cem ro­ku za­trud­nie­nie w usłu­gach prze­kro­czy 100 tys.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Prognozy „Parkietu”.
Jak oszczędzać i inwestować w czasach spadających stóp procentowych?
Finanse
Czego może nas nauczyć Warren Buffett?
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej