Kilkadziesiąt polskich firm uczestniczyło zorganizowanej przez MSZ misji gospodarczej do Brazylii i Kolumbii. Dlaczego akurat te dwa kraje są dla polskich przedsiębiorców interesujące?
Kolumbia w ostatnich latach dość szybko się rozwijała. Tamtejsza gospodarka rosła w tempie zbliżonym do potencjalnego, czyli o około 4-5 proc. rocznie. Kraj ten jest też interesujący pod tym względem, z jednej strony bazuje na eksporcie surowców, podobnie jak Chile i Peru, ale z drugiej strony ma mniej otwartą gospodarkę i większy rynek wewnętrzny, niż te państwa. To upodabnia Kolumbię do Brazylii, która też ma prężny rynek wewnętrzny, i do tego znacznie większy. Brazylia w II połowie minionej dekady rozwijała się bardzo szybko. Nawet po kryzysie finansowym odnotowała tylko dwa kwartały recesji. Niestety, ostatnio zaniedbała reformy, które prowadziła od lat 90. W efekcie, produkcja w Brazylii stała się droższa, co wraz z aprecjacją reala sprawiło, że zmalała konkurencyjność jej gospodarki. Trwające od połowy ub.r. spowolnienie gospodarcze w Brazylii można tłumaczyć w dużej mierze właśnie z osłabieniem w dziedzinie inwestycji.
Rząd próbuje jednak rozruszać gospodarkę. Czy te zabiegi będą skuteczne?
Według mnie polityka stymulacyjna rządu była dotąd źle wycelowana. Skupia się głównie na pobudzaniu popytu, podczas gdy problemy Brazylii sytuują się głównie po stronie podażowej. Chodzi o nadmierną biurokrację i inne bariery, które sprawiają, że produkcja jest mniej opłacalna, niż była dawniej. Od kilku miesięcy rząd stara się obniżyć koszty produkcji w kraju, na przykład promując partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach, ale na efekty będzie trzeba trochę poczekać. Spodziewamy się, że w przyszłym roku tempo wzrostu PKB przyspieszy do około 3 proc., z około 1,1 proc. w tym roku, ale brazylijska gospodarka i tak będzie się rozwijała wolniej, niż w II połowie minionej dekady.
W ostatniej edycji rankingu „Doing Business", który szereguje gospodarki pod względem łatwości prowadzenia działalności gospodarczej, Brazylia zajęła odległe 130. miejsce. Czy to zestawienie dobrze oddaje jej konkurencyjność?