Rosnąca liczba konkursów związanych ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw (z ang. Corporate Social Responsibility – CSR), kolejne studia podyplomowe kształcące specjalistów z tej dziedziny i opublikowana w tym roku 8 marca „Lista 50 Kobiet Polskiego CSR" mogą sugerować, że przeżywa on w Polsce prawdziwy rozkwit, mimo spowolnienia gospodarczego i fali oszczędności w firmach.
Z optymizmem oceniają też kondycję CSR przedstawiciele organizacji pozarządowych, na czele z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które od lat zajmuje się społeczną odpowiedzialnością polskich firm – z perspektywy widać tu wiele pozytywnych zmian. W ich wprowadzeniu na pewno pomogło wsparcie finansowe z Unii, dla której zrównoważony rozwój biznesu jest jednym z priorytetów.
CSR wciąż mało znany
Unijne środki zapewniły w ostatnich latach finansowanie wielu projektów promujących CSR zarówno na poziomie krajowym, jak też lokalnym – dziesiątków warsztatów, spotkań, konferencji oraz konkursów. Przedsiębiorcy zainteresowani społeczną odpowiedzialnością biznesu mogli za darmo szkolić w tym zakresie swych pracowników, mieli bezpłatny dostęp do najlepszych dobrych praktyk w tej dziedzinie, mogli korzystać za darmo z narzędzi ułatwiających wprowadzanie CSR w firmie. Dostęp do wiedzy ułatwia już kilka tematycznych portali w internecie.
Ogólnopolskie projekty zachęcające i wspierające firmy do wdrażania zasad odpowiedzialnego biznesu realizują od kilku lat (ze wsparciem z Brukseli) czołowe organizacje przedsiębiorców; Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej i Polska Organizacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Jakie są efekty tych wszystkich działań? Sądząc po ubiegłorocznym raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, raczej umiarkowane. Jak wynika z przeprowadzonych na zlecenie PARP badań, z pojęciem „społeczna odpowiedzialność biznesu" spotkało się zaledwie 31 proc. przedstawicieli działających w Polsce firm... Przy czym w większości (70 proc.) są to duże spółki, które działają na zagranicznych rynkach. To one też najczęściej realizują działania związane z CSR.