CSR w Polsce wciąż za mało znany

Dzięki programom UE polskie firmy mają więcej okazji, by usłyszeć o odpowiedzialnych praktykach biznesu.

Publikacja: 18.03.2013 02:24

Rosnąca liczba konkursów związanych ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw (z ang. Corporate Social Responsibility – CSR), kolejne studia podyplomowe kształcące specjalistów z tej dziedziny i opublikowana w tym roku 8 marca „Lista 50 Kobiet Polskiego CSR" mogą sugerować, że przeżywa on w Polsce prawdziwy rozkwit, mimo spowolnienia gospodarczego i fali oszczędności w firmach.

Z optymizmem oceniają też kondycję CSR przedstawiciele organizacji pozarządowych, na czele z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które od lat zajmuje się społeczną odpowiedzialnością polskich firm – z perspektywy widać tu wiele pozytywnych zmian. W ich wprowadzeniu na pewno pomogło wsparcie finansowe z Unii, dla której zrównoważony rozwój biznesu jest jednym z priorytetów.

CSR wciąż mało znany

Unijne środki zapewniły w ostatnich latach finansowanie wielu projektów promujących CSR zarówno na poziomie krajowym, jak też lokalnym – dziesiątków warsztatów, spotkań, konferencji oraz konkursów. Przedsiębiorcy zainteresowani społeczną odpowiedzialnością biznesu mogli za darmo szkolić w tym zakresie swych pracowników, mieli bezpłatny dostęp do najlepszych dobrych praktyk w tej dziedzinie, mogli korzystać za darmo z narzędzi ułatwiających wprowadzanie CSR w firmie. Dostęp do wiedzy ułatwia już kilka tematycznych portali w internecie.

Ogólnopolskie projekty zachęcające i wspierające firmy do wdrażania zasad odpowiedzialnego biznesu realizują od kilku lat (ze wsparciem z Brukseli)  czołowe organizacje przedsiębiorców; Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej i Polska Organizacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Jakie są efekty tych wszystkich działań? Sądząc po ubiegłorocznym raporcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, raczej umiarkowane. Jak wynika z przeprowadzonych na zlecenie PARP badań, z pojęciem „społeczna odpowiedzialność biznesu" spotkało się zaledwie 31 proc. przedstawicieli działających w Polsce firm... Przy czym w większości (70 proc.) są to duże spółki, które działają na zagranicznych rynkach. To one też najczęściej realizują działania związane z CSR.

Odpowiedzi na dalsze pytania sugerują jednak, że ze społeczną odpowiedzialnością biznesu nie jest u nas aż tak źle – ponad 40 proc. firm twierdzi, że uwzględnia jej zasady w relacjach z konsumentami i pracownikami, a co trzecia stara się odpowiedzialnie działać w relacjach z kontrahentami i partnerami biznesowymi. Jednak do działań na rzecz lokalnych społeczności – gdzie często firmy zaczynają swe doświadczenia z CSR – przyznaje się zaledwie co dziesiąte z badanych przedsiębiorstw.

Co ciekawe, mimo nadal niewielkiej skali stosowania zasad społecznej odpowiedzialności, spora część firm dostrzega płynące z tego korzyści. Najwięcej, bo aż trzy czwarte przedsiębiorstw ocenia, że działania CSR wpływają na pozytywny wizerunek firmy. Niewiele mniej, bo prawie sześć na dziesięć przedsiębiorstw, widzi w nich szanse na zwiększenie motywacji pracowników, a prawie połowa – na zwiększenie przychodów.

Rośnie koalicja odpowiedzialnych

Dlaczego więc nadal tak rzadko stosują zasady CSR w praktyce?  Wśród problemów na pierwszym miejscu uczestnicy badania PARP wskazują na barierę finansową, uważają że to sporo kosztuje. Druga bariera to brak czasu, a kolejna – złożoność tematu. Jak podkreślają eksperci, wiele zwłaszcza mniejszych firm nie bardzo wie jak się zabrać do wprowadzania CSR.

Badanie firmy Martis Consulting przeprowadzone w ramach Akademii CSR, cyklu bezpłatnych warsztatów dla firm, wykazało, że zaledwie 4 proc. małych przedsiębiorstw (i 45 proc. dużych) ma spisaną strategię społecznej odpowiedzialności lub zrównoważonego rozwoju. – Widać jednak wśród firm rosnące zainteresowanie tą tematyką. Przedsiębiorcy widzą, że o CSR coraz więcej się mówi. Rosną więc ich chęci do edukacji i do zmian – podkreśla Ewa Bałdyga, wiceprezes Martis Consulting.

Tę opinię potwierdza Marcelina Cieślak, specjalistka ds. CSR w Pracodawcach RP. Od 2007 roku organizacja wraz z grupą największych polskich przedsiębiorstw realizuje projekt „Koalicja na Rzecz Odpowiedzialnego Biznesu". – Zaczynaliśmy od szóstki partnerów, a teraz mamy w koalicji już 50 firm – podkreśla Marcelina Cieślak. Zaznacza, że rośnie też zainteresowanie konkursem Liderzy Odpowiedzialnego Biznesu, który towarzyszy projektowi i w pięciu branżach wyróżnia firmy kierujące się najwyższymi standardami odpowiedzialnego biznesu.

W tym roku odbędzie się trzecia edycja konkursu. W ostatniej, zeszłorocznej uczestniczyło prawie 40 firm, rok wcześniej – 29.

Przekonać nieprzekonanych

Na tle łącznej liczby ok. 7,5 tys. członków Pracodawców RP, ani grupa uczestników konkursu, ani samej koalicji nie jest zbyt imponująca, choć faktycznie widać tu postęp. Inna sprawa, że udział w koalicji nie wymaga specjalnych wysiłków, ani wydatków.

Warunkiem wejścia było przeszkolenie pracowników z zakresu CSR (certyfikowane szkolenia e-learningowe zapewniali Pracodawcy RP) oraz zobowiązanie do przestrzegania opracowanego w ramach projektu Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu. Choć unijne finansowanie już się kończy, Pracodawcy RP zamierzają utrzymać koalicję.

Podobne plany ma PKPP Lewiatan, która od 2009 r. realizuje kolejno dwa unijne projekty promujące CSR wśród polskich firm. Zbigniew Gajewski, koordynator projektów wyjaśnia, że w pierwszym opracowano model realizacji społecznej odpowiedzialności biznesu – bezpłatne narzędzie dla firm, które dzięki temu mogą same (bez kosztownego wsparcia firm konsultingowych) wdrażać CSR.

W ramach drugiego projektu wybrana dziesiątka firm sprawdza w praktyce skuteczność modelu. Dodatkowo powstaje narzędzie, które ułatwi firmom komunikację z kluczowymi interesariuszami.

Polskie firmy nie powinny więc narzekać na brak wiedzy o CSR. Teraz muszą się jeszcze przekonać do tego, że to opłacalne dla ich biznesu.

Przewodnik po świecie CSR

Ogłoszona w 2010 norma ISO 26000 systematyzuje wiedzę na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Ta jedna z najważniejszych obecnie norm ISO nie jest formą certyfikacji ani obowiązkowej regulacji, lecz przewodnikiem po koncepcji oraz wartościach CSR w siedmiu  obszarach. Są to: ład  organizacyjny, czyli normy dotyczące zarządzania firmą, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, ochrona środowiska naturalnego, uczciwe praktyki rynkowe, relacje z konsumentami oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Polska wersja ISO 26000 jest dostępna od jesieni 2012. Norma pomaga integrować zasady CSR w systemie zarządzania firmą.

Rosnąca liczba konkursów związanych ze społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw (z ang. Corporate Social Responsibility – CSR), kolejne studia podyplomowe kształcące specjalistów z tej dziedziny i opublikowana w tym roku 8 marca „Lista 50 Kobiet Polskiego CSR" mogą sugerować, że przeżywa on w Polsce prawdziwy rozkwit, mimo spowolnienia gospodarczego i fali oszczędności w firmach.

Z optymizmem oceniają też kondycję CSR przedstawiciele organizacji pozarządowych, na czele z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które od lat zajmuje się społeczną odpowiedzialnością polskich firm – z perspektywy widać tu wiele pozytywnych zmian. W ich wprowadzeniu na pewno pomogło wsparcie finansowe z Unii, dla której zrównoważony rozwój biznesu jest jednym z priorytetów.

Pozostało 88% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu