Polskie firmy handlują głównie z krajami rozwiniętymi. Tam trafia aż 81 proc. naszego eksportu. Najwięcej towarów i usług wysyłamy do Niemiec, ale z tego kraju bardzo dużo też kupujemy. Udział eksportu do Niemiec wynosi ponad 25 proc., a importu ponad 20 proc. – wynika z danych GUS po pierwszym kwartale tego roku.
Struktura wymiany handlowej ma odzwierciedlenie w obrotach generowanych przez firmy na platformach walutowych. Z informacji z banków wynika, że ok. 85–90 proc. wartości transakcji jest przeprowadzanych na parach walutowych: euro/złoty oraz dolar/złoty. Te podstawowe waluty zdominowały handel na platformach.
– W pozostałej części realizowanego na platformie obrotu stosunkowo duży udział mają frank szwajcarski i funt brytyjski, a także waluty skandynawskie oraz korona czeska – mówi Tomasz Wróblewski, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzykiem Finansowym w Alior Banku.
Szeroki wybór walut
Ale banki nie ograniczają się tylko do tych dwóch najpopularniejszych walut i swoim klientom zapewniają szerszy ich wybór poprzez platformy.
Bank BPH umożliwia zawarcie transakcji dla ponad 200 par walutowych, BRE Bank dla ponad 100, Alior Bank dla ponad 70, natomiast City Handlowy dla 50.