Reklama

Rząd za podpisaniem umowy z USA ws. informacji o kontach Amerykanów

Rząd zgodził się na podpisanie umowy z USA, przewidującej możliwość udzielania amerykańskiej administracji skarbowej informacji o rachunkach amerykańskich podatników w Polsce. Informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą zaś trafiały do Polski.

Publikacja: 19.08.2014 17:10

Centrum Informacyjne Rządu (CIR) poinformowało we wtorek w komunikacie, że Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Polski i rządem Stanów Zjednoczonych "w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA oraz uzgodnień końcowych, przedłożoną przez ministra finansów".

W komunikacie wyjaśniono, że celem amerykańskiej ustawy o ujawnianiu rachunków zagranicznych (FATCA) jest zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych do zawierania porozumień z amerykańską administracją skarbową. Instytucje te mają przekazywać do USA dane o rachunkach, których właścicielami są amerykańscy podatnicy (osoby mające miejsce zamieszkania, obywatelstwo lub prawo stałego pobytu w USA).

Jeżeli instytucja odmówi zawarcia porozumienia z amerykańską administracją skarbową, jej dochody w USA zostaną opodatkowane podatkiem w wysokości 30 proc. "Zgodnie z intencją amerykańskiego ustawodawcy, FATCA ma zapobiegać wykorzystywaniu zagranicznych instytucji finansowych do ukrywania dochodów i tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego przez amerykańskich podatników" - napisano.

CIR wskazało, że w Polsce podpisanie porozumień przez instytucje finansowe bezpośrednio z amerykańską skarbówką byłoby sprzeczne z krajowymi regulacjami np. w zakresie ochrony danych osobowych, czy ochrony tajemnicy bankowej. Dlatego informacje o rachunkach prowadzonych dla rezydentów podatkowych USA w polskich instytucjach finansowych będą przez nie zbierane i raportowane do krajowej administracji podatkowej, a następnie zostaną automatycznie przekazane do USA.

Umowa określa np. zakres i terminy przekazywania informacji, sposób identyfikacji rachunków posiadanych przez amerykańskich rezydentów podatkowych oraz katalog podmiotów (np. fundusze emerytalne) i produktów finansowych, które będą wyłączone spod obowiązku przekazywania informacji. Regulacje FATCA w Polsce będą dotyczyć głównie banków, biur maklerskich, funduszy inwestycyjnych oraz zakładów ubezpieczeń.

Reklama
Reklama

Umowa zawiera zasadę wzajemności w przekazywaniu informacji. Oznacza to, że informacje o rachunkach i dochodach polskich rezydentów będą przekazywane automatycznie przez USA do Polski.

Formalną podstawą do wymiany informacji określonych w umowie FATCA będzie obowiązująca, dwustronna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub wielostronna Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych z 1988 r. Aby umowa weszła w życie, konieczna jest jej ratyfikacja ustawowa.

Centrum Informacyjne Rządu (CIR) poinformowało we wtorek w komunikacie, że Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie udzielenia zgody na podpisanie umowy między rządem Polski i rządem Stanów Zjednoczonych "w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA oraz uzgodnień końcowych, przedłożoną przez ministra finansów".

W komunikacie wyjaśniono, że celem amerykańskiej ustawy o ujawnianiu rachunków zagranicznych (FATCA) jest zobligowanie zagranicznych instytucji finansowych do zawierania porozumień z amerykańską administracją skarbową. Instytucje te mają przekazywać do USA dane o rachunkach, których właścicielami są amerykańscy podatnicy (osoby mające miejsce zamieszkania, obywatelstwo lub prawo stałego pobytu w USA).

Reklama
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Finanse
Worki z dolarami jadą do Rosji. Ich łączna waga przekroczyła już tonę
Finanse
Pęczniejące miliardy Polaków na kontach IKE i IKZE
Finanse
Nowy rekord cen złota – już powyżej 3500 dolarów za uncję
Reklama
Reklama