Uwikłani ***

Film Toma Kalina (reżysera „Swoon” z 1992 roku) jest opowieścią o ludziach z wyższych sfer, którzy pod maską wyrafinowania kryją egoizm, próżność i perwersję.

Publikacja: 18.02.2010 12:10

Dorastający Tony, niepewny własnej orientacji seksualnej i uczuć wobec matki, jest coraz bardziej za

Dorastający Tony, niepewny własnej orientacji seksualnej i uczuć wobec matki, jest coraz bardziej zagubiony

Foto: BEST FILM

Fabuła „Uwikłanych” składa się z sześciu odsłon z życia rodziny Baekelandów. Poznajemy ich w 1946 roku, gdy rodzi im się syn Tony.

Barbara (Moore) jest niespełnioną aktorką. Małżeństwo było dla niej sposobem wejścia do elity towarzyskiej. Brooks (Dillane), właściciel bajecznej fortuny, to zamknięty w sobie, zgorzkniały typ. Coraz bardziej drażni go popisywanie się żony na salonach, szczególnie że braki w obyciu i wykształceniu często przykrywa ona impertynencją.

Pojawienie się dziecka pogarsza i tak fatalne stosunki między małżonkami. Barbara jest wobec syna wręcz chorobliwie nadopiekuńcza. Chce z Tony’ego stworzyć ideał, lecząc w ten sposób własne kompleksy.

Brooks w końcu po latach porzuca Barbarę, wdając się w romans z młodą Hiszpanką, byłą dziewczyną... jego syna. Tymczasem dojrzewający Tony (Redmayne), niepewny własnej orientacji seksualnej i uczuć wobec matki, jest coraz bardziej zagubiony. Zwłaszcza że miłość Barbary ma coraz mniej matczyny charakter...

W następujących po sobie epizodach (akcja kończy się w 1972 roku) reżyser pokazuje, jak splot namiętności i wzajemnych pretensji prowadzi ostatecznie do tragedii. Jednak z dramaturgicznego punktu widzenia nic jej nie usprawiedliwia, choć film jest adaptacją opartej na faktach powieści Natalie Robinson i Stevena M. L. Aronsona. Zbyt mało dowiadujemy się o Baekelandach, by przejąć się ich losami i zrozumieć reakcje.

Co prawda, narratorem opowieści jest Tony, ale jego spostrzeżenia wydają się niepoukładane, jakby on sam miał problem z określeniem emocji związanych z tym, co przeżył. Reżyser tak prowadzi narrację, aby bohaterowie do końca pozostali dla widza obcy. Zamiast wstrząsu film wywołuje przygnębienie, gdy w napisach puentujących historię poznajemy dalsze losy Tony’ego.

[i] Francja, USA 2007, reż. Tom Kalin, wyk. Julianne Moore, Stephen Dillane, Eddie Redmayne[/i]

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów