Reklama

Los speca od zwolnień

„W chmurach" Jasona Reitmana to świetny komediodramat na czas kryzysu

Publikacja: 24.02.2010 19:10

George Clooney; „W chmurach"

George Clooney; „W chmurach"

Foto: DW STUDIOS LLC

Niepewność i strach przed pogarszającą się sytuacją gospodarczą można było wyczuć w Hollywood już trzy lata temu. Wtedy na ekrany trafiły "Aż poleje się krew" Paula Thomasa Andersona, "To nie jest kraj dla starych ludzi" braci Coenów i "Michael Clayton" Tony'ego Gilroya. Te filmy uderzały w mit Ameryki jako kraju zrodzonego dzięki ideałom równości i zdrowej konkurencji. Były przewrotnymi moralitetami, bo pokazywały triumf zła: chciwości, wyrachowanego okrucieństwa.

[srodtytul]Całe życie w plecaku [/srodtytul]

„W chmurach" Jasona Reitmana, nominowany do Oscara w sześciu kategoriach – w tym za najlepszy film, reżyserię i grę trójki aktorów – nie ma takich ambicji. O kryzysie trawiącym Stany opowiada lekko, dowcipnie. Tak by widzowie mieli przyjemność z dwóch godzin spędzonych w kinie. Jednak mimo to skłania do niewesołej refleksji nad współczesnym kapitalizmem, który, oferując iluzję wolności, wprowadza model życia pozbawionego zobowiązań.

Ryan Bingham (George Clooney) pracuje w agencji zajmującej się doradzaniem tym, których czekają zmiany w karierze. W istocie chodzi o wyrzucanie ludzi na bruk. Jeśli szefowie jakiejś korporacji nie mają ochoty sami się narażać na frustrację zwalnianych pracowników, korzystają z usług Binghama. To mistrz w swoim fachu. Rozmówcom potrafi nawet wmówić, że utrata pracy jest szansą na odrodzenie.

Zgodnie z tytułem filmu Ryan żyje, jakby oderwał się od Ziemi. Ciągle w przelocie między miastami, w których ma kolejną robotę. Nie założył rodziny. To, co posiada, mieści się w walizce. Swoje credo wykłada podczas wystąpień motywacyjnych dla speców od redukcji etatów.

Reklama
Reklama

„Ile waży wasze życie? Wyobraźcie sobie, że niesiecie plecak. Włóżcie do niego to, co macie... Napełnijcie go ludźmi. Przyjaciółmi, braćmi, siostrami. Czujecie ten ciężar? Teraz to spalcie. Czy nie przyjemnie jest poczuć się wolnym?" – przekonuje.

Świat Binghama stanie na głowie, gdy i jego agencji zagrozi widmo restrukturyzacji. Będzie musiał wprowadzić w tajniki zawodu ambitną koleżankę Natalie (Anna Kendrick), a zarazem pozna pracującą w tej samej branży Alex (Vera Farmiga).

[srodtytul]Oscarowe trio [/srodtytul]

Słodko-gorzka opowieść o relacjach tej trójki jest świetnym portretem współczesnego świata i praw rządzących gospodarką. Bliskość między ludźmi, tak jak posiadanie rzeczy na własność, wyszła z mody. Liczy się tymczasowy dostęp do dóbr zapewniający oszczędność czasu i energii.

Według tej filozofii przelotny romans jest lepszy od związku, a więzi rodzinne można zastąpić uczestnictwem w programach lojalnościowych różnych firm. Bingham jest przekonany, że to, co wiąże się z ujawnianiem uczuć i odpowiedzialnością za innych, jest zbędne. Jak powtarza, "ruch to życie". A żeby pozostać mobilnym – plecak musi być pusty.

Tyle że zamiast upragnionej wolności Ryanowi będzie towarzyszyć poczucie wyobcowania. Dzięki doskonałemu prowadzeniu aktorów wizja reżysera jest sugestywna. Clooney, Kendrick i Farmiga zasługują na Oscara jako trio. Ich pełne ironii dialogi to majstersztyk. Jednak najlepszym posunięciem było obsadzenie w rolach zwalnianych osób tych, którzy faktycznie stracili pracę w czasie kryzysu. Sceny z ich udziałem są poruszające.

Niepewność i strach przed pogarszającą się sytuacją gospodarczą można było wyczuć w Hollywood już trzy lata temu. Wtedy na ekrany trafiły "Aż poleje się krew" Paula Thomasa Andersona, "To nie jest kraj dla starych ludzi" braci Coenów i "Michael Clayton" Tony'ego Gilroya. Te filmy uderzały w mit Ameryki jako kraju zrodzonego dzięki ideałom równości i zdrowej konkurencji. Były przewrotnymi moralitetami, bo pokazywały triumf zła: chciwości, wyrachowanego okrucieństwa.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Film
Wenecja 2025 zapowiada się jako festiwal pełen gwiazd
Film
Sandra Drzymalska jako Violetta Villas i Izabella Łęcka
Film
BNP Paribas Nowe Horyzonty we Wrocławiu: protesty i wielkie święto kina
Patronat Rzeczpospolitej
Ogłaszamy program 19. Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
Film
Marcin Dorociński, przeboje z Cannes i nie tylko
Reklama
Reklama