Haneke - Kod nieznany

Mistrzowie kina - nowy tom kolekcjonerskiej serii „Rzeczpospolitej” – już w sprzedaży. Dla naszych czytelników mamy pięć filmów

Aktualizacja: 25.10.2010 17:07 Publikacja: 21.10.2010 15:24

Haneke - Kod nieznany

Foto: Rzeczpospolita

W ubiegłym roku za znakomitą, opowiadającą o podłożu nazizmu „Białą wstążkę” Michael Haneke dostał Złotą Palmę w Cannes, Europejską Nagrodę Filmową i nominację do Oscara. – Nie czuję się mentorem czy moralistą – mówił wówczas. – Jestem wrośnięty w cywilizację europejską, więc opowiadam o problemach społeczeństw wysoko rozwiniętych.

Urodzony w Austrii, 68-letni dziś reżyser, często powracał w filmach do tematu agresji i przemocy, narastających w zachodniej kulturze. W słynnych „Funny Games” portretował zwyrodnienie, które normalnych z pozoru ludzi pcha do popełnienia zbrodni bez motywów. W „Pianistce” przypominał, jak niezauważalna bywa granica między normalnością i nienormalnością. W obrazie „Ukryte” opowiadał o strachu, który nagle dopada ludzi prowadzących spokojne, bezpieczne życie. I o odpowiedzialności za własne czyny.

W kolekcji filmowej „Rzeczpospolitej” prezentujemy „Kod nieznany”, który Haneke nakręcił w 2000 roku. To film o budowie misternej, altmanowskiej mozaiki, w którym reżyser stale zmienia perspektywę, pokazując bardzo różnych ludzi. Na tle paryskich pasaży obserwuje konflikty rasowe, frustracje, nietolerancję. W wielonarodowym tyglu nikt nie jest naprawdę spełniony, każdy ma swoją tajemnicę. Zdjęcia, które przywozi do Paryża reporter wojenny, pokazują tragedie. Ale zdarzają się one także w spokojnym na pozór świecie, do którego wrócił.

Jego dziewczyna – aktorka – nie może sobie znaleźć miejsca w życiu. Małe dziecko mieszkające za ścianą zostaje na śmierć skatowane przez rodziców. Stara Rumunka przeżywa kolejne upokorzenia, żebrząc na paryskich bulwarach. Ojciec traci sens życia, gdy ucieka od niego kilkunastoletni syn. Haneke pokazuje ludzi, którzy mijają się na co dzień, nic o sobie nie wiedząc, a czasem wręcz okazując sobie pogardę. Ludzi obojętnych, pozbawionych empatii, nie zauważających dramatów innych.

„Kod nieznany” rodzi w widzu ogromny niepokój. Bo to wszystko dzieje się tuż obok. Warto ten film obejrzeć, wcale się nie zestarzał.

[ramka]Informacje na temat kolekcji i oferta subskrypcji:

[link=http://www.rp.pl/e-sklep]www.rp.pl/e-sklep[/link] lub 801 15 15 15[/ramka]

[ramka] KONKURS:

Dla naszych czytelników mamy 5 filmów „Kod nieznany” . Prosimy o przesłanie linka do recenzji "Białej wstążki".

Wygra 5 pierwszych zgłoszeń na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu: poniedziałek, 25 października, godz. 14.00.

[b]Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :)[/b]

[b]Kupuj w e-sklepie - [link=http://sklep.rp.pl/]sklep.rp.pl[/link] [/b]

[link=http://www.facebook.com/pages/Serwis-Kulturalny-rppl/140157390741] Zostań fanem serwisu na Facebooku [/link] [/ramka]

[ramka][b]Mistrzowie kina[/b]

1. Federico Fellini/Miasto kobiet - 19.03.2010

2. Pedro Almodovar/Zwiąż mnie - 26.03.2010

3. Woody Allen/Jak się masz koteczku - 9.04.2010

4. Martin Scorsese/ Ostatnie kuszenie Chrystusa - 23.04.2010

5. Joel Coen/Śmiertelnie proste - 7.05.2010

6. Jim Jarmusch/Broken flowers - 21.05.2010

7. Ingmar Bergman/ Szepty i krzyki - 4.06.2010

8. Francois Ozon/Angel - 18.06.2010

9. Bernardo Bertolucci/Marzyciele - 2.07.2010

10. Lars von trier/Szef wszystkich szefów - 16.07.2010

11. David Lynch/Prosta historia - 30.07.2010

12. Robert Redford/ Wojna fasolowa - 13.08.2010

13. Luc Besson/Angel-A - 27.08.2010

14. Carlos Saura/Tango - 10.09.2010

15. Akira Kurosawa/Tron we krwi - 24.09.2010

16. Andriej Tarkowski/Ofiarowanie - 8.10.2010

17. Michael Haneke/Ukryte - 22.10.2010

18. Peter Greenaway/Straż nocna - 5.11.2010

19. Mike Leigh/Sekrety i kłamstwa - 19.11.2010

20. Jane Campion/Anioł przy moim stole - 3.12.2010

21. Jean Luc Godard/Do utraty tchu - 17.12.2010

22. Alfred Hitchcock/Morderstwo - 31.12.2010

23. Louis Bunuel/ Mroczny przedmiot pożądania - 14.01.2011

24. Wim Wenders/Koniec przemocy - 28.01.2011

25. Emir Kusturica/Obiecaj mi - 11.02.2011

[/ramka]

W ubiegłym roku za znakomitą, opowiadającą o podłożu nazizmu „Białą wstążkę” Michael Haneke dostał Złotą Palmę w Cannes, Europejską Nagrodę Filmową i nominację do Oscara. – Nie czuję się mentorem czy moralistą – mówił wówczas. – Jestem wrośnięty w cywilizację europejską, więc opowiadam o problemach społeczeństw wysoko rozwiniętych.

Urodzony w Austrii, 68-letni dziś reżyser, często powracał w filmach do tematu agresji i przemocy, narastających w zachodniej kulturze. W słynnych „Funny Games” portretował zwyrodnienie, które normalnych z pozoru ludzi pcha do popełnienia zbrodni bez motywów. W „Pianistce” przypominał, jak niezauważalna bywa granica między normalnością i nienormalnością. W obrazie „Ukryte” opowiadał o strachu, który nagle dopada ludzi prowadzących spokojne, bezpieczne życie. I o odpowiedzialności za własne czyny.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu