Na ekranach Dług Johna Maddena

Od piątku w kinach „Dług” Johna Maddena – opowieść o trudnych żydowskich rozliczeniach z przeszłością - pisze Barbara Hollender

Aktualizacja: 20.10.2011 09:45 Publikacja: 20.10.2011 01:45

Helen Mirren jako była agentka Mossadu w „Długu” Johna Maddena

Helen Mirren jako była agentka Mossadu w „Długu” Johna Maddena

Foto: UIP

Tel Awiw, rok 1997. „Czuję się dumna, że jestem twoją córką" – mówi w czasie wieczoru autorskiego młoda kobieta, która napisała książkę o swojej matce. Rozlegają się brawa.

Zobacz fotosy z filmu

Bohaterka biografii Rachel Singer jest w Izraelu traktowana jak legenda. 30 lat wcześniej razem z dwoma innymi agentami Mossadu, Stephanem i Davidem, wytropiła i zlikwidowała zbrodniarza wojennego Dietera Vogla – „chirurga z Birkenau". Kamera pokazuje jej twarz. Nie ma na niej radości. Raczej zażenowanie i stres. Czyta fragment książki, ale wygląda, jakby chciała uciec.

Film Johna Maddena jest remakiem izraelskiego obrazu z 2007 roku „Ha-hov". To opowieść o milczeniu. I o poczuciu winy, które tkwi w człowieku. Można je na jakiś czas wyciszyć, ale ono zawsze wraca.

Rachel Singer nosi tajemnicę, którą Madden stopniowo ujawnia widzowi. W rzeczywistości akcja nie poszła młodym agentom tak gładko. Ukryli to. Jak wówczas myśleli – „dla dobra ojczyzny". Chcieli, by ich rodacy wierzyli, że zło zostało ukarane. Ale po latach przeszłość wraca, przypomina o sobie. Może zburzyć życie, zniszczyć legendę.

John Madden prowadzi akcję w dwóch planach czasowych. Pokazuje wydarzenia z końca lat 90. i z 1965 roku, gdy Vogel został namierzony w Berlinie. Sekwencje, w których piękna Żydówka, przygotowując porwanie nazisty, trafia na fotel ginekologiczny w jego gabinecie, przypominają sceny u dentysty z „Maratończyka".

Równie dramatyczne są rozmowy z uwięzionym Voglem, który mówi: „Wy, Żydzi, nie umiecie zabijać. Umiecie tylko umierać".

W „Długu" są elementy thrillera, wartka akcja, a nawet romans, bo dwaj młodzi agenci rywalizują o względy pięknej koleżanki. Są też pytania o wartość prawdy i cenę, jaką trzeba zapłacić za kłamstwo, na które człowiek się godzi.

I wreszcie świetni aktorzy: Tom Wilkinson, a przede wszystkim Helen Mirren jako Rachel z lat 90. i Jessica Chastain – z lat 60.

A jednak mimo sprawnej realizacji i dużych ambicji „Dług" nie do końca przekonuje. Czuje się w nim „hollywoodyzację" Holokaustu, której zdołał uniknąć inny Brytyjczyk, Stephen Daldty w „Lektorze". Kino akcji zaczyna tu dominować nad psychologią, a gwiazda „Avatara" Sam Worthington wyraźnie odstaje od reszty wykonawców. Przede wszystkim jednak za dużo w „Długu" schematów. Razi też zbyt łatwa i oczywista pointa.

Tel Awiw, rok 1997. „Czuję się dumna, że jestem twoją córką" – mówi w czasie wieczoru autorskiego młoda kobieta, która napisała książkę o swojej matce. Rozlegają się brawa.

Zobacz fotosy z filmu

Pozostało 91% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu