Reklama

Odważny i wrażliwy reżyser - Marek Sadowski o Konwickim

Tadeusz Konwicki swą przygodę z kinem rozpoczął jako krytyk filmowy na łamach „Odrodzenia”, by z czasem – jako kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr” (1956-1968) – stać się jednym z ojców tzw. Polskiej Szkoły Filmowej, inicjując wiele ważnych projektów ekranowych.

Aktualizacja: 08.01.2015 17:21 Publikacja: 08.01.2015 08:32

Kadr z filmu "Ostatni dzień lata. Irena Laskowska i Jan Machulski. 1958 rok.

Kadr z filmu "Ostatni dzień lata. Irena Laskowska i Jan Machulski. 1958 rok.

Foto: materiały prasowe

Doświadczony scenarzysta m.in. wybitnych filmów Jerzego Kawalerowicza („Matka Joanna od Aniołów", „Faraon", „Austeria") po raz pierwszy sam stanął za kamerą realizując „Ostatni dzień lata" (1958), którym zaskoczył zdezorientowaną krytykę i widzów indywidualnym językiem, odważnie przełamującym utrwalone schematy. Historię spotkania kobiety i mężczyzny na wyludnionej plaży, ich emocjonalnej i erotycznej gry przedstawił poprzez poezję nastrojów, zdawkowych gestów, dyskretnych symbolicznych znaków. Powstał film - urzekający do dziś swym ascetycznym pięknem - o próbie przełamania samotności, o tęsknocie do miłości i szczęścia, w świecie obciążonym pamięcią wojny. Jego walory dostrzegło jury festiwalu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych w Wenecji przyznając Grand Prix.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Film
Nie żyje krytyk filmowy Andrzej Werner
Film
Niedoszły Bond na tropie Laury Palmer z Yosemite, czyli serial „Dzikość” Netflixa
Film
Bond, Batman i Supermeni wracają do akcji. Lubimy tych bohaterów, których już znamy
Film
Rzeź w konstancińskiej rezydencji, czyli pechowe „13 dni do wakacji"
Patronat Rzeczpospolitej
Znamy zwycięzców 19. BNP Paribas Dwa Brzegi
Reklama
Reklama