Reklama

Polscy filmowcy czekają na szefa swojego instytutu

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska ogłosi wkrótce długo oczekiwany konkurs na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Publikacja: 03.04.2025 04:49

Polski Instytut Sztuki Filmowej

Polski Instytut Sztuki Filmowej

Foto: mat. pras.

Karolina Rozwód, która objęła stanowisko dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w lipcu 2024 r., została przez ministrę Hannę Wróblewską odwołana w listopadzie tego samego roku, zaledwie po czterech miesiącach urzędowania. Od tej pory instytut jest zarządzany przez p.o. dyrektora Kamilę Dorbach, zastępczynię dyrektora PISF. 

W tym czasie odbyła się w instytucie zimowa sesja, zostały rozpatrzone odwołania i podania o większe dotacje na produkcję filmów. 

Środowisko filmowe czeka jednak na nowy konkurs. Jego regulamin powstał podczas konsultacji z wieloma organizacjami filmowymi. 26 marca br. w Dzienniku Ustaw zostały opublikowane zmiany, jakie w nim nastąpiły (dotąd obowiązujący regulamin pochodził z 2005 roku). Według prawa konkurs może zostać ogłoszony już po siedmiu dniach od tej publikacji.

Czytaj więcej

Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury

Wydłużony czas zgłoszeń do konkursu

Według nowego zapisu czas zgłaszania się kandydatów nie może być krótszy niż 30 dni od ogłoszenia konkursu, a termin zgłaszania członków komisji – niż 14 dni. 

Reklama
Reklama

Wymagania wobec kandydatów zostały ustalone następująco: przygotowanie teoretyczne kandydata, w tym profil wykształcenia; wiedza i doświadczenie w dziedzinie kinematografii, w tym znajomość rynku filmowego; wiedza z zakresu finansów publicznych, administracji oraz przepisów prawa w zakresie kinematografii; znajomość języków obcych; znajomość europejskiego modelu wspierania kultury filmowej oraz zagadnień międzynarodowej współpracy w dziedzinie kinematografii; przedstawioną koncepcję rozwoju Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 

Ważną zmianą jest wzięcie pod uwagę rekomendacji organizacji „działających w obszarze kinematografii”. 

Komisja oceniająca kandydatów ma się składać z 15 osób (wcześniej było to 11 osób). Zasiądą w niej ludzie z branży zgłoszeni przez organizacje zawodowe i filmowe (od gildii zawodowych, dystrybutorów do podmiotów prowadzących kina, nadawców telewizyjnych), twórcy filmów fabularnych, dokumentalnych i animacji (co jest nowością) oraz przedstawiciel ministra. W nowej wersji regulaminu zostały też uwzględnione uwagi na temat określania konfliktu interesów między członkami komisji a kandydatami.

Jak mówią filmowcy – w nowym rozporządzeniu w sprawie konkursu na dyrektora PISF nie został przyjęty tylko jeden postulat zgłaszany przez kilka gildii – bezpośredniej transmisji z przesłuchań kandydatów na którymś z kanałów czy YouTubie. 

Trudna posada w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej

Przypomnijmy, że pierwszą dyrektorką Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej była Agnieszka Odorowicz, która jako jedyna pełniła tę funkcję przez dziesięć lat (dwie pełne kadencje) od 3 października 2005 do 2 października 2015 roku. Po niej stanowisko to przejęła Magdalena Sroka, odwołana po dwóch latach w roku 2017. Radosław Śmigulski był dyrektorem PISF od grudnia 2017 do 11 kwietnia 2024.

Czytaj więcej

Sprawa Karoliny Rozwód. W polskim kinie wrze, sytuacja przypomina horror
Reklama
Reklama

Ostatnia dyrektorka Karolina Rozwód utrzymała się w instytucie zaledwie cztery miesiące i ministerstwo rozwiązało z nią umowę. W przerwie od 11 kwietnia do 3 lipca 2024 oraz od 31 października 2024 aż do teraz p.o. dyrektora jest Kamila Dorbach związana z PISF od 2019 roku, gdzie pracowała m.in. przy projekcie „Polska cyfrowa”. Od lipca 2024 jest też wicedyrektorką instytutu. 

Dziś filmowcy czekają na nowego dyrektora lub dyrektorkę PISF. Ten wybór będzie ogromnie ważny, jako że sytuacja polskiej kinematografii jest dzisiaj skomplikowana i wymaga podjęcia ważnych decyzji, jak ją wspierać i na jakie programy postawić. Tu rola dyrekcji PISF będzie znacząca.

Film
„Jedna bitwa po drugiej” z 9 nominacjami Złotych Globów. W grze Stone i Roberts
Film
„Brat" ze wspaniałą kreacją Agnieszki Grochowskiej
Film
Łukasz Palkowski: Seriale zacierają granice
Film
Kto przebije „Heweliusza”, który jest najlepszym serialem roku
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Film
Joel Edgerton i „Sny o pociągach": niezwykli ludzie wierni dawnej miłości
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama