Rekomendacje filmowe na weekend: Kino oparte na faktach

Dla zainteresowanych historią – w  81. rocznicę wybuchu powstania w warszawskim getcie „Przysięga Ireny”. Dla zainteresowanych sztuką – dokument „Anselm”, dla zainteresowanych muzyką – „Back to Black. Historia Amy Winehouse”.

Publikacja: 19.04.2024 17:21

Rekomendacje filmowe na weekend: Kino oparte na faktach

Foto: Kino Świat/Dean Rogers/mat.pras.

Przysięga Ireny

Reż.: Louise Archambault 

Wyk.: Sophie Nelisse, Dougray Scott, Andrzej Seweryn

To prawdziwa historia Ireny Gut – młodej Polski, która wiosną 1942 roku pracowała w fabryce amunicji, a potem stała się również osobą nadzorującą pracę w pralni i szwalni, wreszcie major Wermachtu Edward Rugemer zatrudnił ją jako służącą w swoim prywatnym domu. Irena przez cały czas pomagała Żydom zamkniętym w getcie. Dbała o „swoich” pracowników ze szwalni. A gdy usłyszała, że getto ma zostać zlikwidowane, postanowiła ich uratować, przechowując ich w piwnicy domu Rugemera. Cena była wysoka. Gdy major zorientował się, co się dzieje, postawił warunki. Dziewczyna została jego kochanką. Ale całą grupę uratowała, m.in. młodą kobietę, która wówczas spodziewała się dziecka. Po wojnie Irenie groziły zarzuty o kolaborację. Wtedy uciec za granicę pomogli jej uratowani przez nią Żydzi. W 1982 roku Instytut Yad Vashem uhonorował ją tytułem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Co ciekawe, podobny tytuł otrzymał Edward Rugemer, który do końca chronił swoich bezprawnych domowników. 

Louise Archambault opowiedziała historię Ireny Gut w sposób najprostszy z możliwych. Można powiedzieć, że dzisiaj już inaczej pokazuje się Holocaust. Ale ten film, który powstał w koprodukcji z Polską (jedną z głównych ról gra Andrzej Seweryn), choć chwilami dość toporny, ma swój dramatyzm. A jego wartość podnosi i to, że oparty jest na autentycznej autobiografii, którą w 1999 roku, dwa lata przed śmiercią wydała Irena Gut.  

Anselm

Reż.: Wim Wenders 

Wyk.: Anselm Kiefer, Daniel Kiefer, Anton Wenders

Film ciekawy dla widzów, którzy interesują się sztuką. Ale nie tylko. Bo jest to studium poświęcone artyście wybitnemu, a jednocześnie kontrowersyjnemu. 79-letniego dziś Anselma Kiefera – malarza, rzeźbiarza, twórcy instalacji, który urodził się w roku zakończenia II wojny światowej. Ale trauma tej wojny i czasów powojennych odbiła się wyraźnie na wyobraźni i twórczości tego 79-letniego dziś artysty. 

Krytycy czasem wręcz sugerowali, że na swój sposób Kiefer był zafascynowany gigantomanią III Rzeszy. On sam zawsze się przed tymi insynuacjami bronił. Mówił o tym w wywiadach.

Czytaj więcej

„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju

Wim Wenders przygotowując filmowy portret Kiefera wszedł z kamerą do jego „atelier” mieszczącego się niedaleko Nîmes na południu Francji i zajmującego 40 hektarów. Są tam wielkie przestrzenie wystawowe i ogrody pełne rzeźb. Zdjęcia robione w technologii 3D podkreślają monumentalny charakter tego olbrzymiego terenu - „państwa” Kiefera. 

Niemiecki reżyser w minimalnym stopniu wykorzystuje w swoim filmie materiały archiwalne. Kamera obserwuje raczej, jak dziś artysta pracuje (są tu m.in. sceny podpalania fragmentów swoich dzieł miotaczem ognia, by osiągnąć fakturę i obraz zniszczenia), jak przechadza się lub jeździ na rowerze po swoim imperium.

Do kręconych tam ujęć, do obrazów „bezgłowych kobiet” i zniszczonego świata Wenders dodał jedynie inscenizowane sceny z dzieciństwa i młodości artysty. Doprowadził też do spotkania artysty z małym Anzelmem (w tej roli wystąpił kuzyn reżysera). Rezultat jest ciekawy.

Back to Black. Historia Amy Winehouse

Reż.: Sam Taylor-Johnson 

Wyk.: Lesley Manville, Jack O'Connell, Eddie Mars

Do obejrzenia tego filmu admiratorów talentu Amy Winehouse nie trzeba specjalnie zachęcać. Wielki talent, niełatwe życie, tragiczna śmierć. Wielka gwiazda stała się członkinią „klubu 27” - miała 27 lat, gdy umarła. Jak Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Brian Jones czy Kurt Cobain. Reżyserka Sam Taylor-Johnson próbuje opowiedzieć o tym krótkim życiu piosenkarki. Jest tu młodość spędzona w Londynie, w bardzo umuzykalnionym domu, spotkanie z Blackiem – jej późniejszym mężem, są narkotyki i alkohol. Wielka kariera i upadek. 

Czytaj więcej

„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse

Można narzekać, że życie Amy Winehouse zostało przez twórców filmu „spłaszczone”, że nie jest aż tak dramatyczne, jak było w rzeczywistości. Ale historia i tak jest ciekawa, a warto film obejrzeć także dla odtwórczyni głównej roli. Marisa Abela w charakteryzacji nie tylko wygląda jak Amy Winehouse, ale też śpiewa jak ona, idealnie naśladując jej głos. A nie jest to przecież proste. 

Przysięga Ireny

Reż.: Louise Archambault 

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Cannes 2024. „Franz” Agnieszki Holland zyskuje dystrybutorów
Film
Filmowy Donald Trump wciąga amfetaminę. Ekipa byłego prezydenta USA: To zniesławienie
Film
USA: Policja wszczęła śledztwo ws. śmierci gwiazdy "Przyjaciół"
Film
Cannes 2024: Rosjanin uzależniony od imperializmu
Film
100-lecie Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej