Millenium Docs Against Gravity: Nagrody przyznane. Siła klarownych opowieści

Największy polski festiwal dokumentów, Millenium Docs Against Gravity, przyznał nagrody najbardziej zasługującym na uwagę filmom. Jurorzy i publiczność dokonali różnych wyborów.

Publikacja: 25.05.2023 09:07

Grand Prix - Nagroda Banku Millennium - trafiła do filmu „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. To opowieść o życiu Apolonii Sokol, rocznik 1988, córki Polki i Francuza, dorastającej w Paryżu w środowisku tamtejszej bohemy i rozpaczliwie, czasem chaotycznie poszukującej swego miejsca na Ziemi. Pomóc ma jej w tym malarstwo, które wybiera jako zawodową drogę. W wielowątkowej historii bohaterką jest nie tylko ona, ale i jej rodzina, ukraińska przyjaciółka, a wreszcie i autorka dokumentu.

Niewątpliwie z tej opowieści mogłyby powstać co najmniej trzy różne filmy. Jury uzasadniło przyznanie Grand Prix: „Film o sztuce, przyjaźni i kobiecości. Powstały na przestrzeni 13 lat obraz powoli pozwala nam odkryć, w jaki sposób wewnętrzne życie bohaterki i reżyserki odzwierciedlają się nawzajem. Historia pokazana w filmie staje się opowieścią o tym, jak obecność sztuki w naszym życiu może przynieść wyzwolenie”. Ten sam dokument wskazali jako laureata Nagrody Nos Chopina jurorzy konkursu na najlepszy film o muzyce i sztuce. W uzasadnieniu napisali m.in. że w tym obrazie „świat sztuki staje się tylko pretekstem do opowiedzenia historii o życiu i o śmierci, o doświadczeniu kobiet, o cielesności jako źródle sztuki. Za długotrwałą i wnikliwą obserwacje, z której powstał film niewyrachowany, uszyty z przypadków. Miał być semestralnym zaliczeniem, a stał się potężną wielopoziomową opowieścią, która pozbawia tchu i roztrzaskuje na kawałki”.

Jednak widzów – nie roztrzaskał.

Oni wybrali „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka – przemyślany dokument pokazujący z wdziękiem, wrażliwością dramaturgiczną i – co bardzo rzadkie, z poczuciem humoru – kulisy ostatniego Konkursu Chopinowskiego. Oszczędnie, acz wyraziście sportretowani bohaterowie przeżywający szerokie gamy emocji pozwolili prawdziwie zajrzeć za kulisy jednej z najsłynniejszych imprez muzycznych przyciągającej melomanów z całego świata. Bez wątpienia ten film jest też świetną wizytówką Konkursu Chopinowskiego. 

Na koniec warto wspomnieć o dokumencie pominiętym przy rozdziale nagród przez jurorów obu wymienionych konkursów. Mowa o utytułowanym filmie „Całe to piękno i krew” w reżyserii Laury Poitras, uhonorowanym dotąd kilkunastoma znakomitymi wyróżnieniami, w tym Złotym Lwem na MFF w Wenecji (niespodziewanie), a także nominowanym do Oscara.

Czytaj więcej

Millennium Docs Against Gravity. Tajemnice naszej przyszłości

Dokument przedstawia życie fotografki Nan Goldin i jej zaangażowanie w walkę z potentatami amerykańskiego rynku farmaceutycznego, czyli rodziną Sacklerów. Owi magnaci mają dwa oblicza – wszechobecnych mecenasów świata sztuki i znacznie ciemniejsze – producentów śmiertelnie uzależniających opioidów. Jest i coś, co łączy ten film ze wskazanym przez jurorów zwycięskim. Obydwa mieszczą w sobie po kilka historii, lub – jak kto woli – rozpadają się na kilka historii. Widzowie – jak widać – wolą klarowne opowieści. 

Obecnie trwa druga, czyli on linowa odsłona festiwalu Millenium Docs Against Gravity. Szczegóły na mdag.pl

Grand Prix - Nagroda Banku Millennium - trafiła do filmu „Apolonia, Apolonia” Lei Glob. To opowieść o życiu Apolonii Sokol, rocznik 1988, córki Polki i Francuza, dorastającej w Paryżu w środowisku tamtejszej bohemy i rozpaczliwie, czasem chaotycznie poszukującej swego miejsca na Ziemi. Pomóc ma jej w tym malarstwo, które wybiera jako zawodową drogę. W wielowątkowej historii bohaterką jest nie tylko ona, ale i jej rodzina, ukraińska przyjaciółka, a wreszcie i autorka dokumentu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Film
„Biedne istoty” już na Disney+. Film z oscarową Emmą Stone błyskawicznie w internecie
Film
Dżentelmeni czyli mocny sojusz dżungli i zoo
Film
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy
Film
„Pamięć” Michela Franco. Ludzie, którzy chcą zapomnieć ból
Film
Na co do kina w weekend? Trzy filmy o skomplikowanych uczuciach