Kino powoli odżywa po pandemii

Największe przeboje roku 2022 to „Avatar. Istota wody” i „Top Gun: Maverick”, a najwyższe wpływy przyniósł rynek północnoamerykański

Publikacja: 06.01.2023 12:07

Kino powoli odżywa po pandemii

Foto: AFP

Globalne przychody ze sprzedaży biletów kinowych wyniosły w 2022 r. blisko 26 miliardów dolarów. To 27 proc. więcej niż w roku poprzednim, gdy widzowie zostawili w kasach 21,4 mld. dolarów. Ale wciąż dużo mniej niż przed pandemią.

Firma badawcza Gower Street Analytics obliczyła, że wpływy ze sprzedaży biletów brutto na całym świecie osiągnęły 25,9 mld USD. To w porównaniu z 21,4 miliarda dolarów w 2021 roku.

Czytaj więcej

„Wszystko wszędzie naraz”: Film, który wciąga i wzrusza

Wyniki rynku filmowego z 2022 roku są o ok. 35% niższe niż przed pandemią, w latach 2017-19. Według firmy Gower Street oznacza roczną stratę w wysokości 14 miliardów dolarów dochodu brutto.

Najbardziej kasowym obszarem świata jest dziś rynek północnoamerykański, gdzie wpływy wyniosły 7,5 mld dolarów. To o 65% więcej niż w 2021 roku, choć wciąż o 35% mniej niż średnia z lat 2017-2019.

Najbardziej załamał się najpotężniejszy dotąd rynek świata – Chiny. Szacuje się, że Chiny zakończyły kinowy rok z kwotą około 4,33 mld dolarów, czyli około 36% mniejszą niż w 2021 r. W stosunku do trzyletniej średniej sprzed lockdownów suma ta jest niższa aż o 49 proc. Analitycy podali, że rok 2022 był w Chinach najgorszy od 11 lat. Sporą rolę odegrała tu polityka, ponieważ w okresie obchodów stulecia Komunistycznej Partii Chin władze wprowadziły ostrą cenzurę i na ekrany nie trafiło wiele amerykańskich blockbusterów. Reszty dokonała pandemia – w Chinach wciąż obowiązuje zasada lockdownów i „zero Covidu”.

Szacuje się, że rynek międzynarodowy (z wyłączeniem Chin i Ameryki Północnej) osiągnął w 2022 r. około 14,1 mld dolarów, przy czym trzy regiony - Europa, Bliski Wschód i Afryka – podnoszą się nieco szybciej niż Ameryka i Chiny. Ich łączny wynik wyniósł w 2022 roku 7,1 mld USD, czyli o 31% poniżej średniej sprzed pandemii i o 52% więcej niż w 2021 r.

Czytaj więcej

Aktorzy pozywają wytwórnię za film, w którym zagrali 55 lat temu

Region Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Chin) przyniósł 5,2 mld USD (spadek tylko o 26 proc. w stosunku do okresu przedpandemicznego. Japonia była gwiazdą rynku 2022 r., osiągając zaledwie 9,4% mniej niż średnia sprzed pandemii , z szacunkową kwotą wpływów 1,5 miliarda dolarów. Na ten wynik złożyły się przede wszystkim wpływy z rozpowszechniania hitów hollywoodzkich oraz lokalnego anime.

Ameryka Łacińska dostarczyła prawie 1,8 miliarda dolarów, około 30% poniżej średniej z trzech lat, wykazując jednocześnie największy wzrost w stosunku do 2021 r., wynoszący 87%.

Z wyłączeniem Indii (gdzie firmy Gower Street i Comscore nie mają pełnych danych) szacuje się, że 15 największych rynków międzynarodowych (czyli bez Ameryki) w 2022 r. to: Chiny (4,3 mld USD), Japonia (1,5 mld USD), Wielka Brytania i Irlandia (1,2 mld USD), Francja (1,1 mld USD) ), Korea Południowa (0,9 mld USD), Niemcy (0,8 mld USD), Australia (0,64 mld USD), Meksyk (0,63 mld USD), Hiszpania (0,4 mld USD), Brazylia (0,35 mld USD), Włochy (0,33 mld USD), Rosja (0,31 mld USD) , Holandia (0,27 mld USD), Arabia Saudyjska (0,25 mld USD) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (0,16 mld USD).

Najgorsze w porównaniu z czasem przedpandemicznym wyniki miała Rosja, gdzie przychody spadły o 57% w stosunku do czasu przed pandemią i 43% w porównaniu z rokiem 2021. Tu zadecydowała w poważnej mierze wojna i atak zbrojny na Ukrainę, po którym większość firm amerykańskich ogłosiła sankcje i bojkot rynku rosyjskiego. Do rosyjskich kin nie trafiły więc hity amerykańskie.

Globalnie wielkim przebojem kasowym roku 2022 był „Top Gun: Maverick”, który przyniósł 1 499 mln dolarów, ale w kocówce roku przegonił go błyskawicznie wprowadzony w połowie grudnia „Avatar. Istota wody”, który przekroczył do Sylwestra 1,5 mld. dolarów. I zarabia nadal, bo każdy dzień dopisuje na jego koncie kolejne wpływy. W 2022 roku jeszcze tylko jeden film „Jurassic World: Dominion” przekroczył miliar dolarów.

Barbara Hollender na podstawie „Variety”, „Deadline Hollywood” i Box Office Mojo.

Globalne przychody ze sprzedaży biletów kinowych wyniosły w 2022 r. blisko 26 miliardów dolarów. To 27 proc. więcej niż w roku poprzednim, gdy widzowie zostawili w kasach 21,4 mld. dolarów. Ale wciąż dużo mniej niż przed pandemią.

Firma badawcza Gower Street Analytics obliczyła, że wpływy ze sprzedaży biletów brutto na całym świecie osiągnęły 25,9 mld USD. To w porównaniu z 21,4 miliarda dolarów w 2021 roku.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Histeria - czyli historia wibratora
Film
Złoty filmowy interes. Skromne filmy, które zarobiły dużo pieniędzy
Film
#DZIEŃ 5 i zapowiedź #DNIA 6 – kino od kuchni
Film
Najciekawsze historie. Spotkania Q&A podczas pokazów filmów konkursowych
Film
Cannes 2024: To oni wybiorą laureata Złotej Palmy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił