Pro: Daleko od Pancernych

Waldemar Krzystek „Małą Moskwą” przełamał bariery, których wydawało się, że polskie kino nigdy nie pokona.

Publikacja: 27.11.2008 04:07

Po pierwsze zrealizował kino gatunkowe w najczystszym kształcie: melodramat doskonały z podtekstem polityczno-historycznym.

Po drugie pokazał, wykorzystując w scenariuszu autentyczne wydarzenia, jak wyglądało stacjonowanie radzieckich wojsk w Polsce.

Po trzecie ukazany przez niego tragiczny w skutkach romans Rosjanki i Polaka nie przypomina miłosnych westchnień Janka i Marusi symbolizujących polsko-radziecką przyjaźń z nieśmiertelnych „Czterech pancernych i psa”.

Kolejnymi zaletami są świetne, naturalne aktorstwo rosyjskich wykonawców i znakomicie odtworzone realia. Czym była tytułowa Moskwa, Waldemar Krzystek wie z autopsji. Legnica to miasto jego dzieciństwa. Przez prawie pół wieku siedziba dowództwa Północnej Grupy Wojsk Radzieckich i miejsce stacjonowania wielkiego garnizonu. Właściwie państwo w państwie.

W ogrodzonej murem części nie tylko mieszkali zawodowi żołnierze z oficerami, ale działały radzieckie szkoły, sklepy, szpital, kino, a nawet więzienie. Tam w 1967 r. zostaje skierowany wojskowy pilot i niedoszły kosmonauta Jurij wraz z piękną żoną Wierą. Na uroczystej akademii z okazji 50. rocznicy rewolucji październikowej zafascynowana polską poezją i muzyką Wiera śpiewa po rosyjsku i po polsku „Grande Valse Brillante” z repertuaru Ewy Demarczyk.

Poznaje polskiego oficera muzyka Michała. Zauroczenie owocuje starannie skrywanym romansem. Ale KGB czuwa. Reżyser umie wywoływać wzruszenia, grać na emocjach widzów. W jego filmie Polskę oglądamy oczami Rosjanki. Z jej perspektywy to kraj wolny, bez strachu, natarczywej ideologizacji i inwigilacji. Gdzie można być na zawsze z tym, kogo się pokochało.

Po pierwsze zrealizował kino gatunkowe w najczystszym kształcie: melodramat doskonały z podtekstem polityczno-historycznym.

Po drugie pokazał, wykorzystując w scenariuszu autentyczne wydarzenia, jak wyglądało stacjonowanie radzieckich wojsk w Polsce.

Pozostało 87% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu