Magia, szaleństwo i pokuta w Gdyni

Na festiwalu filmowym w Gdyni dwa późne debiuty uznanych reżyserów i mocny powrót do kina po dziesięciu latach

Publikacja: 16.09.2009 01:58

"Rewers"

"Rewers"

Foto: materiały prasowe

Andrzej Maleszka to jeden z najczęściej nagradzanych polskich reżyserów. Doskonale wie, co lubią dzieci, i potrafi im to dać. Przygodę, tajemnicę, spełniający wszelkie, nawet najgłupsze życzenia cudowny przedmiot i wredny czarny charakter. A dydaktyczne przesłanie starannie ukrywa. Efektów specjalnych w „Magicznym drzewie” nie ma zbyt dużo, a te, które są, mogłyby bez wstydu znaleźć się w hollywoodzkiej superprodukcji.

Kolejnym filmem, zrealizowanym przez artystę o uznanym dorobku, jest „Handlarz cudów”. Operator Jarosław Szoda i reżyser dokumentalista Bolesław Pawica przedstawili historię nawiedzonego religijnie alkoholika. Przez przypadek decyduje się on pomóc nastoletniemu rodzeństwu z Dagestanu w dotarciu do Lyonu, do ojca.

Borys Szyc sugestywnie uprawdopodobnił psychiczną przemianę zagubionego człowieka, dla którego owa podróż staje się swoistą pokutą. Wierzymy, że bohater ostatecznie dotrze do wymarzonego Lourdes. Trudniej uwierzyć, że kilkudniowa podróż może przełamać bariery wiekowe, cywilizacyjne, religijne i kulturowe. Szlachetna teza o miłości bliźniego brzmi tu nazbyt optymistycznie.

Po dziesięcioletniej nieobecności w kinie mocno zaakcentował swój powrót Mariusz Grzegorzek („Rozmowa z człowiekiem z szafy”, „Królowa aniołów”). Jego „Jestem twój”, zrealizowany na motywach dramatu Judith Thompson, to silnie angażujące widza studium psychologiczne.

Uniwersalną, pozornie realistyczną opowieść raz po raz przenikają motywy bliskie poetyce horroru. To ekspresyjna, wewnętrznie rozedrgana historia o tłumionych latami obsesjach niespodziewanie wybuchających z wielką siłą.

Małżeństwo 30-letniej, dobrze sytuowanej lekarki Marty z poczciwym biznesmenem Jackiem właśnie się rozpadło. Oboje miotają się we wzajemnych oskarżeniach. Zbliżają się do siebie, by za chwilę się rozejść, będąc jeszcze bardziej poranionymi. Marta, właściwie przypadkiem i niemal z obrzydzeniem, oddaje się kryminaliście Arturowi.

Okaże się, że to, co dla niej było zdarzeniem bez konsekwencji, dla niego stało się wyczekiwaną miłością. Gdy Marta nie podziela jego uczuć, on desperacko pragnie wyegzekwować je siłą.

[ramka][srodtytul]Ranking krytyków[/srodtytul]

Recenzenci filmowi „Tygodnika Powszechnego”, „Polityki”, „Filmu” i „Rzeczpospolitej” oceniają festiwalowe pokazy w skali od 1 do 6

Oto trzy najlepsze filmy (w nawiasie średnia ocena):

- „Rewers”, reż. Borys Lankosz (5,0)

- „Magiczne drzewo”, reż. Andrzej Maleszka (4,0)

- „Jestem twój”, reż. Mariusz Grzegorzek (4,0)

[b][link=http://www.rp.pl/temat/361952.html]Jak głosowali krytycy[/link][/b]

[/ramka]

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów