Przerwane objęcia *****

Pedro Almodóvar skończył właśnie 60 lat. Choć dawno porzucił anarchistyczne hasła dominujące w jego pierwszych filmach, ciągle budzi gwałtowne emocje, szokuje i wzrusza. I wciąż udowadnia, że potrafi połączyć pozornie niemożliwe do pogodzenia skrajności.

Publikacja: 24.09.2009 10:00

Almodóvar w „Przerwanych objęciach” świadomie bawi się gatunkami

Almodóvar w „Przerwanych objęciach” świadomie bawi się gatunkami

Foto: Gutek Film

[b] Zobacz fotosy z filmu [link=http://www.rp.pl/galeria/24,1,367494.html]„Przerwane objęcia”[/link] [/b]

Balansuje, zwłaszcza w warstwie obrazowej, na krawędzi kiczu, ale prawie zawsze uwzniośla go, nadając rangę prawdziwej sztuki. Teraz opowiada o kinie, któremu poświęcił całe dorosłe życie. Nie nakręcił jednak autotematycznego traktatu w stylu „Osiem i pół” Felliniego.

Stworzył pełną erotyzmu, wypełnioną temperamentem Penelope Cruz (tylko on umie na ekranie przedstawić w pełni jej zjawiskową urodę), smutną i śmieszną opowieść o wpływie kina na życie swoich bohaterów.

Utkał misterną opowieść, w której ukazał swoje filmowe fascynacje i wykorzystał – na prawach cytatu – własne wcześniejsze dokonania.

Znany niegdyś reżyser Mateo Blanco (Homar) 14 lat temu stracił wzrok w wypadku. Zginęła w nim Lena (Cruz), miłość jego życia i aktorka ostatniego filmu (przypominającego „Kobiety na skraju załamania nerwowego”). Mężczyzna zredukował swą tożsamość do pseudonimu Harry Caine, pod którym stał się wziętym scenarzystą.

Codzienność zakłóca pojawienie się Raya X (Ochandiano) pragnącego, by Caine napisał dla niego scenariusz. To syn milionera (Gomez), który, by zrobić przyjemność swej utrzymance Lenie, sfinansował ostatni film Blanco. A potem, mszcząc się za utratę dziewczyny, zniszczył jego dzieło. Ray X pobudza pamięć bohatera, wyzwalając chęć rozwikłania tajemnic z przeszłości.

Ustalenie przynależności gatunkowej „Przerwanych objęć” właściwie mija się z celem. Almodóvar świadomie bawi się gatunkami: elementy thrillera zanurza w atmosferze kina noir, schematy jakby zaczerpnięte z tandetnej telenoweli równoważy niekonwencjonalnym poczuciem humoru, nie unikając przy tym autoironii. Tę deklarację miłości do kina każdy prawdziwy kinoman na pewno doceni.

[i] Hiszpania 2009, scen. i reż. Pedro Almodóvar, wyk. Penelope Cruz, Luis Homar, Jose Luiz Gomez [/i]

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów