Inspirują muzyków chętnie ilustrujących je na żywo podczas projekcji. W weekend zrobi to w Świcie multiinstrumentalista Marcin Pukaluk, a zobaczymy trzy arcydzieła.

Na początek „Gabinet doktora Caligari” Roberta Wiene z 1920 r. Tytułowy doktor dokonuje morderstw poprzez zahipnotyzowanego somnambulika Oskara.

W sobotę „Metropolis” Fritza Langa z 1927 r., w którym tarcia klasowe w kapitalistycznym społeczeństwie przełożyły się na ekranową historię konfliktu dwóch kast. Żyjący na powierzchni wspaniałego miasta, sprawujący władzę Myśliciele podporządkowali sobie pracujących w podziemiach Robotników. To punkt wyjścia dla zaskakującej intrygi. Makiety artdecowskich wieżowców w „Metropolis” wzorowano na manhattańskich, a sam film zainspirował m.in. scenografów „Łowcy androidów” Ridleya Scotta.

Przegląd zamknie horror „Nosferatu – symfonia grozy” F. W. Murnaua z 1922 r. To adaptacja „Draculi” Brama Stokera przeniesiona w realia niemieckie. Charakteryzacja Maksa Schrecka wyznaczyła kanon, którym podążali kolejni twórcy filmów o wampirach.

[i]„Ekran w mroku”. Przegląd filmów ekspresjonistów niemieckich z muzyką na żywo, kino Świt, Warszawa,ul. Wysockiego 11, bilety: 8 i 5 zł, rezerwacje: tel. 22 811 01 05, piątek (14.05) – niedziela (16.05), godz. 20[/i]