Kto zdobędzie Złotego Lwa w Wenecji

Wśród faworytów Chińczyk Wang Bing i Jerzy Skolimowski, czyli opowieści o przemocy i walce o przetrwanie - pisze Barbara Hollender z Wenecji

Aktualizacja: 11.09.2010 21:47 Publikacja: 10.09.2010 18:32

Wang Bing

Wang Bing

Foto: AFP

W konkursie festiwalu znalazło się wiele filmów, których twórcy cofają się w przeszłość. Niemal każdy przełamuje schematy myślenia o niej, w dawnych wydarzeniach szukając sposobów na zrozumienie problemów współczesności.

[link=http://www.rp.pl/artykul/9146,533585-Fala-powrotow-do-przeszlosci.html]Oglądaj tv.rp.pl[/link]

Za największego faworyta uchodzi wstrząsająca "Nora" Wanga Binga o obozach reedukacji w Chinach pod koniec lat 50. Do tragicznych lat przewrotu Pinocheta w Chile wraca Pablo Larrain w filmie o wielkiej namiętności "Post mortem". Mario Martone w prawie czterogodzinnym obrazie "Wierzyliśmy" pokazuje narodziny zjednoczonych Włoch, dając solidną lekcję historii także o meandrach polityki i cenie, jaką trzeba zapłacić za zaangażowanie w nią.

Abdellatif Kechiche, francuski reżyser tunezyjskiego pochodzenia, opowiada w "Czarnej Wenus" o Afrykance-olbrzymce, którą na początku XIX w. pokazywano we Francji na jarmarkach i w domach arystokracji. O upokorzeniu tych, którzy odbierani są jako obcy, o europocentryzmie i rasizmie.

[srodtytul]Szacunek dla innych[/srodtytul]

– Każdy artysta wnosi do swojej twórczości własne doświadczenie. Ale historia Sary wydaje mi się uniwersalna. Uczy szacunku dla innych i zmusza do refleksji tych, którzy całe nacje traktują jako "gorsze" – powiedział mi Kechiche, który często pokazuje trudny proces integracji jego rodaków ze społeczeństwem francuskim.

Amerykanka Kelly Reichardt w "Meek's Cutoff" wraca do pionierskiego okresu, gdy osadnicy przemierzali Oregon. Sięgnęła po pamiętniki kobiet z tamtego czasu, odkłamując "męską", westernową historię podboju Dzikiego Zachodu.

Julian Schnabel w "Miral" mówi o konflikcie izraelsko-palestyńskim, pokazując spór między zwolennikami rewolucyjnej i pokojowej drogi dochodzenia do niepodległości Palestyny. W "13 zabójcach" Takashi Miike garstka samurajów wydaje wojnę potężnemu lordowi Naritsugi, siejącemu wokół ból i śmierć.

[srodtytul]Marzenie samuraja[/srodtytul]

Miike serwuje krwawą jatkę, by na końcu zdystansować się od przemocy. W usianym trupami krajobrazie dwaj ocaleni prowadzą cudowny dialog.

– Nic zabawnego w życiu samuraja. Ja wracam do mojej ukochanej Upashi – mówi wiejski chłopak, który przyłączył się do kompanii.

– A ja chyba wyjadę do Ameryki, będę tam rozbójnikiem i będę miał dużo kobiet – odpowiada samuraj, gotowy dotąd wszystko poświęcić dla honoru.

– No, nareszcie zaczynasz rozsądnie gadać – śmieje się chłopak.

Dawno nie widziałam na żadnym festiwalu takiej fali powrotów do przeszłości. To ważny trend we współczesnym kinie, dostrzegalny też już i u polskich twórców.

W porównaniu z tymi tytułami blado wypadły obrazy współczesne.

Największy zawód to schematyczne "Trzy" Toma Tykwera. Toporny film o trójkącie dwóch mężczyzn i kobiety jest pozbawiony lekkości, z jaką potrafią opowiadać podobne historie Francuzi. Nie zachwyca też mały realizm "Barney Version" Richarda Lewisa, opowieść o miłości, która trwa całe życie.

Trudno wyrokować, kogo w sobotę nagrodzi Złotym Lwem jury pod przewodnictwem Quentina Tarantino. W rankingu krytyków najwyższe oceny mają: "Nora", "Post mortem", "Wierzymy" oraz rosyjskie "Trznadle" i polski "Essential Killing".

[link=http://www.labiennale.org/en/cinema/]www.labiennale.org/en/cinema[/link]

[i]Barbara Hollender z Wenecji[/i]

W konkursie festiwalu znalazło się wiele filmów, których twórcy cofają się w przeszłość. Niemal każdy przełamuje schematy myślenia o niej, w dawnych wydarzeniach szukając sposobów na zrozumienie problemów współczesności.

[link=http://www.rp.pl/artykul/9146,533585-Fala-powrotow-do-przeszlosci.html]Oglądaj tv.rp.pl[/link]

Pozostało 90% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu