Tron we krwi

Mistrzowie kina - nowy tom kolekcjonerskiej serii „Rzeczpospolitej” – już w sprzedaży! Dla naszych czytelników mamy pięć filmów

Publikacja: 24.09.2010 15:07

Tron we krwi

Foto: Rzeczpospolita

Akira Kurosawa (1910 – 1998) był najbardziej znanym w świecie japońskim reżyserem, artystą bezkonfliktowo łączącym tradycje azjatyckie z zachodnimi. Wzbudzało to podziw, ale także powodowało niechęć i ataki. Ale nikt nie negował malarskiego wyrafinowania i epickiego rozmachu jego dzieł czy mistrzowskiego posługiwania się montażem. Pierwsze filmy realizował pod wyraźnym wpływem włoskiego neorealizmu i kina amerykańskiego, podejmując aktualne społeczne tematy w sposób propagandowo uproszczony.

Przełomem stał się nagrodzony Oskarem „Rashomon” (1950) – rozważania o względności prawdy. Potem kręcił, inspirowane westernami, obrazy samurajskie, które zapewniły mu światową sławę, ale sam cenił najbardziej ekranizacje literackiej klasyki. Wśród nich „Tron we krwi” (1956), zrealizowany na wątkach szekspirowskiego „Makbeta”. Zmienił w nim tekst, rysunek postaci, argumentację, wymowę niektórych epizodów, a nawet zakończenie, nie mówiąc o układzie dramaturgicznym czy koncepcji plastyczno-inscenizacyjnej.

Całość przeniósł do średniowiecznej Japonii, pozostając przy tym zadziwiająco wierny głównej myśli Szekspira i klimatowi jego krwawej tragedii. Powstał, pozbawiony cienia optymizmu, okrutny film o władzy zrodzonej ze zbrodni i bezprawia. – Wielkim problemem – mówił Kurosawa – było przystosowanie „Makbeta” do japońskiego sposobu myślenia. Sama historia jest zrozumiała, lecz Japończycy zupełnie inaczej podchodzą do duchów i czarów. Zdecydowałem się na technikę teatru no, bowiem tam styl i opowiadanie stanowią jedność.

Dzięki specyficznemu stylowi gry bohaterowie sprawiają wrażenie dzikich zwierząt gryzących się wzajemnie. Choć dużo tu efektów brutalnych, są one bardzo przemyślane pod kątem kompozycji plastycznej. Całość odznacza się niezwykłą troską o piękne, wyszukane komponowanie kadru i oryginalne efekty dźwiękowe.

[ramka]Informacje na temat kolekcji i oferta subskrypcji:

[link=http://www.rp.pl/e-sklep]www.rp.pl/e-sklep[/link] lub 801 15 15 15[/ramka]

[ramka] KONKURS:

Dla naszych czytelników mamy 5 filmów "Tron we krwi".

Wygra 5 pierwszych zgłoszeń na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu: piątek, 24 września, godz. 14.00.

[b]Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :) [/b]

[b]Kupuj w e-sklepie - [link=http://sklep.rp.pl/]sklep.rp.pl[/link] [/b]

[link=http://www.facebook.com/pages/Serwis-Kulturalny-rppl/140157390741] Zostań fanem serwisu na Facebooku [/link] [/ramka]

[ramka][b]Mistrzowie kina[/b]

1. Federico Fellini/Miasto kobiet - 19.03.2010

2. Pedro Almodovar/Zwiąż mnie - 26.03.2010

3. Woody Allen/Jak się masz koteczku - 9.04.2010

4. Martin Scorsese/ Ostatnie kuszenie Chrystusa - 23.04.2010

5. Joel Coen/Śmiertelnie proste - 7.05.2010

6. Jim Jarmusch/Broken flowers - 21.05.2010

7. Ingmar Bergman/ Szepty i krzyki - 4.06.2010

8. Francois Ozon/Angel - 18.06.2010

9. Bernardo Bertolucci/Marzyciele - 2.07.2010

10. Lars von trier/Szef wszystkich szefów - 16.07.2010

11. David Lynch/Prosta historia - 30.07.2010

12. Robert Redford/ Wojna fasolowa - 13.08.2010

13. Luc Besson/Angel-A - 27.08.2010

14. Carlos Saura/Tango - 10.09.2010

15. Akira Kurosawa/Tron we krwi - 24.09.2010

16. Andriej Tarkowski/Ofiarowanie - 8.10.2010

17. Michael Haneke/Ukryte - 22.10.2010

18. Peter Greenaway/Straż nocna - 5.11.2010

19. Mike Leigh/Sekrety i kłamstwa - 19.11.2010

20. Jane Campion/Anioł przy moim stole - 3.12.2010

21. Jean Luc Godard/Do utraty tchu - 17.12.2010

22. Alfred Hitchcock/Morderstwo - 31.12.2010

23. Louis Bunuel/ Mroczny przedmiot pożądania - 14.01.2011

24. Wim Wenders/Koniec przemocy - 28.01.2011

25. Emir Kusturica/Obiecaj mi - 11.02.2011

[/ramka]

Akira Kurosawa (1910 – 1998) był najbardziej znanym w świecie japońskim reżyserem, artystą bezkonfliktowo łączącym tradycje azjatyckie z zachodnimi. Wzbudzało to podziw, ale także powodowało niechęć i ataki. Ale nikt nie negował malarskiego wyrafinowania i epickiego rozmachu jego dzieł czy mistrzowskiego posługiwania się montażem. Pierwsze filmy realizował pod wyraźnym wpływem włoskiego neorealizmu i kina amerykańskiego, podejmując aktualne społeczne tematy w sposób propagandowo uproszczony.

Przełomem stał się nagrodzony Oskarem „Rashomon” (1950) – rozważania o względności prawdy. Potem kręcił, inspirowane westernami, obrazy samurajskie, które zapewniły mu światową sławę, ale sam cenił najbardziej ekranizacje literackiej klasyki. Wśród nich „Tron we krwi” (1956), zrealizowany na wątkach szekspirowskiego „Makbeta”. Zmienił w nim tekst, rysunek postaci, argumentację, wymowę niektórych epizodów, a nawet zakończenie, nie mówiąc o układzie dramaturgicznym czy koncepcji plastyczno-inscenizacyjnej.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu