Berlinale 2015. Nasz film walczy w głównej stawce

Zaczyna się festiwal w Berlinie. O Złotego Niedźwiedzia kandydują 24 filmy, wśród nich „Body/Ciało" Małgorzaty Szumowskiej.

Aktualizacja: 04.02.2015 21:45 Publikacja: 04.02.2015 21:00

Maja Ostaszewska w filmie „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej

Maja Ostaszewska w filmie „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej

Foto: Berlinale, Jacek Drygała Jacek Drygała

Na Berlinale wkraczają nowe technologie. Trailer ze złotym misiem, rozpoczynający każdy seans, może być wyświetlany w 3D, a nawet 4D. Ale tu kino broni się raczej tematami, nie nowinkami technicznymi.

– W programie znalazły się filmy, które dotykają najważniejszych spraw – mówi dyrektor Dieter Kosslick. A Berlinale, jak każdy festiwal, ma swoich ulubieńców. Jest wśród nich Isabel Coixet. Była członkiem jury, przyjeżdżała sześciokrotnie z własnymi filmami. Teraz dostąpi zaszczytu otwarcia festiwalu w czwartek.

Jej film „Nikt nie chce nocy" to prawdziwa historia Josephine Peary, która na początku XX wieku postanowiła pojechać na Grenlandię, by odnaleźć zaginionego męża, odkrywcę bieguna północnego. Próbuje przetrwać wśród lodów Arktyki w towarzystwie młodej dziewczyny niemówiącej po angielsku, ale – jak się okazuje – też zakochanej w Pearym i... oczekującej jego dziecka. W białych krajobrazach i mrozie toczy się dramat miłości i namiętności.

W konkursie znalazło się więcej filmów, w których uznani mistrzowie sięgają po autentyczne wydarzenia z przeszłości. W 1931 roku rosyjski reżyser Sergiej Eisenstein pojechał do Guanajuato, gdzie kręcił „Niech żyje Meksyk". Ta wyprawa, podczas której Eisenstein zrewidował swój stosunek do stalinizmu, stała się tematem filmu Petera Greenawaya.

Bohaterką „Królowej pustyni" Wernera Herzoga jest Gertrude Bell – powieściopisarka, współpracowniczka brytyjskich służb specjalnych, która odegrała ważną rolę w kształtowaniu porządku politycznego na Bliskim Wschodzie w XX wieku. A Oliver Hirschbiegel w „13 minutach" sięgnął do wydarzeń z listopada 1939 r., gdy Georg Elser przygotowywał zamach na Hitlera.

Współczesny świat odbija się z kolei w „Taxi". Jafar Panahi patrzy tu na dzisiejszy Teheran oczami taksówkarza i jego pasażerów. Akcja „Jak marzyliśmy" Andreasa Dresena toczy się tuż po upadku muru berlińskiego. Czterech chłopców korzysta z wolności, w której łatwo się zagubić.

Wydarzeniem będzie zapewne „Knight of Cups". Terrence Malick, najbardziej tajemniczy amerykański reżyser, opowiada tym razem o człowieku, który jest niewolnikiem własnych ambicji i systemu hollywoodzkiego.

Po raz drugi do konkursu berlińskiego trafiła Małgorzata Szumowska. Dwa lata temu świetnie przyjęty został jej film „W imię... ". Teraz pokaże nowy – „Body/Ciało", w którym ojciec i córka muszą dać sobie radę z traumą związaną ze śmiercią najbliższej osoby, ale też z własnymi relacjami, pełnymi napięć i niechęci.

W konkursie jest też koprodukcja rosyjsko-ukraińsko-polska Aleksieja Germana Jr. „Pod elektrycznymi chmurami", a w sekcji Forum Extra znalazł się „Performer" Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy (o Oskarze Dawickim), zapowiadany jako pierwsza wystawa sztuki w formie filmu.

Festiwal potrwa do 15 lutego.

Film
Bono gwiazdą Cannes. Na festiwalu odbędzie się premiera dokumentu o muzyku U2
Film
Film o kocie, który ucieka po gigantycznej powodzi, podbił świat
Film
Już dzisiaj poznamy laureatów SCRIPT PRO! | 6 dzień 18.Mastercard OFF CAMERA
Film
Już dzisiaj poznamy laureatów SCRIPT PRO! | 6 dzień 18.Mastercard OFF CAMERA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Pokaz specjalny "Zemsty" już dzisiaj! | 5 dzień 18. Mastercard OFF CAMERA
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne